TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, September 20, 2021

Murai Hitam Merah (Black-and-crimson Oriole)

Burung Dendang Mas ini saya temui minggu lepas masa yg sama saya temui Takau Bayan. Burung ini saya tidak pernah tahu ID nya sehingga ia dirakamkan gambarnya. Nama tempatan yang lebih popular adalah Burung Murai Hitam Merah. 

Nama enggerisnya adalah Black-and-crimson Oriole dengan nama saintifiknya pula adalah Oriolus cruentus. Bagi spesis di Malaysia ia adalah Oriolus cruentus malayanus dan kebiasanya boleh ditemui di kawasan tanah rendah tropikal ataupun hutan montane. 

Burung ini berada tinggi di atas pokok dan dari pembacaan saya Burung Murai Hitam Merah ini bukanlah jenis yang sukar atau rare tetapi kerana ia sangat pemalu adalah sukar untuk menangkap gambarnya secara terbuka kerana sering berada di belakang ranting dan semak. Yang ini saya temui nun jauh di atas pokok dan sedikit backlight. Tetapi cukup untuk saya simpan sebagai arkib simpanan koleksi burung saya. Bolehlah ya...






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock