TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, June 28, 2012

Catatan Perjalanan: Jalan-jalan di Melaka... Lorong Harmoni..

Bersebelahan dengan Jonker Walk, terdapat satu lagi keunikan di sebatang jalan iaitu sepanjang Jalan Tukang Emas. Jalan ini dinamakan sedemikian kerana di sinilah lokasi kedai dan tukang emas yang mula-mula dibuka di Melaka ini.

Lebih uniknya di sinilah terletaknya sebuah Masjid , Kuil dan Tokong yang amat berdekatan antara satu sama lain. Pastinya setiap satunya membawa kefahaman dan anutan agama masing-masing yang berlainan tetapi suasananya cukup harmoni kerana sifat saling hormat menghormati kepada agama yang lain.

Dengan Masjid Kampung Kling dibuka seawal 1748 lagi (di sini catatannya) dan begitu juga dengan Kuil Poyyatha Vinayagar Moorthi yang berasaskan fahaman Hindu dan Tokong Cheng Hoon Teng yang berpandukan kepada Budha. Terdapat juga Tokong Xiang Lin Sin dan sebuah lagi di simpang Jalan Portugis.

Jarak antara satunya hanyalah sekitar kurang 100 meter dan masing-masing mengamalkan ritual keagamaan masing-masing saban hari. Begitu juga dengan bilangan pengunjung yang menghadirkan diri di pusat ibadah masing-masing tanpa rasa takut dan bimbang.

Selain itu juga di sini terdapatnya pelbagai kedai yan unik seperti kedai tukang besi dan logam, kedai tukang batu yang membuat perkakasan rumah seperti lesung penumbuk dan batu nisan, kedai lukisan yang mana anda akan melihat bagaimana pelukisnya yang berbangsa Cina melukis batik dan banyak lagi yang menarik untuk anda singgahi di sini.

Bagi saya.. tidak rugi singgah di sini...

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock