TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, June 27, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Bunga Raflesia...

Saya sekadar memanjangkan penemuan khazanah alam semulajadi ini yang ditemui di Royal Blom Grik. Namun jika anda ingin melihat yang bunga Raflesia yang biasa, Cameron Highlands juga tidak kurang hebatnya. Cuma kadangkala ianya menjangkau ke kawasan Penempatan Orang Asli di Lojing, Kelantan yang terletak bersempadanan dengan daerah kami ini.

Cuma untuk anda melihatnya sendiri merupakan sesuatuyang agak sukar dilakukan sendirian kerana selalunya lokasi jauh ke dalam dan memerlukan perjalanan merentas denai hutan. Malah untuk pergi secara 'gamble' atau memperjudikan nasib sebegitu sahaja bukanlah langkah yang bijak dan berbaloi.

Selalunya maklumat yang tepat diperolehi dari agen kembara yang terdapat di Cameron Highlands dimana mereka mendapat maklumat lokasi terkini bunga gergasi ini melalui Orang Asli yang diupah untuk mencari lokasi bunga ini. Hanya perlu mengunjungi kiosk mereka dan pakej sekitar RM 70-95 seorang biasanya akan berbaloi dengan tawaran dan pengalaman yang bakal anda perolehi kelak. Klik DI SINI untuk ke catatan mengenai travel agent di Cameron Highlands.

Saya sendiri belum berkesempatan untuk menjengah bunga ini tetapi bilaman berkongsi kisah daripada kalangan pelancong amat teruja dan Insyaallah suatu hari nanti akan tercapai hajat ini ..

IYLIA Ainuddin (kanan) bersama Pegawai Penyelidik FRIM, Siti Munirah Mat Yunoh menunjukkan bunga Rafflesia yang mempunyai 10 kelopak bunga di Royal Belom, Gerik, semalam. - utusan/Roy Azis Abd Aziz
IPOH 26 Jun - Bunga pakma atau Rafflesia iaitu bunga terbesar di dunia lazimnya ditemui mempunyai lima kelopak.

Bagaimanapun, spesies hibrid betina fauna berkenaan ditemui memiliki 10 kelopak berdiameter 46 sentimeter di Sungai Gadong, Taman Negeri Royal Belum, Gerik dekat sini, Sabtu lalu.

Tumbuhan parasit tersebut ditemui seorang pekerja Perbadanan Taman Negeri Perak ketika menjalankan kerja-kerja rutin harian menyelia kawasan berkenaan.

Pengurus Perbadanan Taman Negeri, Iylia Ainuddin berkata, penemuan bunga itu yang dikenal pasti sebagai hasil evolusi antara spesies R. azlanii dan R. cantleyi telah disahkan sebagai yang pertama di dunia.
 

Kalau anda mempunyai pengalaman melihat bunga gergasi ini di Cameron Highlands, bolehlah berkongsi pengalaman anda di ruang ulasan dibawa... mungkin boleh juga berkongsi tip untuk mereka yang ingin melihat bunga ini.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock