TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, June 27, 2012

Pekan Tanah Rata...

Memanjangkan kisah yang tersiar di Kosmo hari ini mengenai Pekan Tanah Rata..


KEPULAN kabus putih yang melitupi sebahagian besar kehijauan di kawasan tanah tinggi Cameron Highlands sudah cukup untuk menterjemahkan suasana pada awal pagi itu.

Dengan persekitaran sebegitu adalah mustahil jika seseorang boleh keluar rumah hanya memakai sehelai kemeja tipis yang berlengan pendek tanpa baju sejuk atau stokin. Namun, itu cerita tiga dekad lalu. Kini, pakaian senipis itu sudah memadai walaupun pada awal pagi.

Suprumanian Karuppichu, 58, mengakui suhu di Tanah Rata, Tinggi Cameron, Pahang, tidak sama seperti dahulu. Seingatnya sekitar tahun 1960-an, tahap kesejukan di tanah tinggi itu mencecah antara 14 hingga 15 darjah Celsius.

"Dulu, kami wajib memakai baju sejuk beberapa lapis, sarung tangan dan topi untuk memanaskan badan. Di rumah pula, saya sentiasa memanaskan badan di depan pendiang api sambil menikmati minuman panas.

"Hari ini senario telah berubah. Cuaca di Cameron Highlands sudah tidak begitu sejuk. Mungkin disebabkan pembangunan pesat di daerah ini. Sebelum ini kawasan Tanah Rata dipenuhi dengan rimbunan pokok dan udaranya bebas habuk," kata Suprumaniam yang dibesarkan di Tanah Rata.

Menurut Suprumaniam, Tanah Rata merupakan pekan pertama yang dibuka dan beroperasi di Cameron Highlands. Penduduk setempat kerap berkunjung ke pekan itu kerana ia menjadi pusat pentadbiran, komersial dan komunikasi sekali gus menjadi tumpuan pelancong.

Bahkan, deretan kedai serbaneka, bank, pejabat pentadbiran, sekolah dan stesen bas utama yang menghubungkan penduduk di Cameron Highlands dengan masyarakat luar terletak di Tanah Rata.

"Tanah Rata hanya sebuah pekan kecil yang memberi kemudahan kepada masyarakat tempatan untuk melakukan urusan kewangan, peribadi dan membeli barang dapur. Selain bank, di sini juga terdapat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), klinik, kedai telefon bimbit dan taman istirehat," tambah Suprumaniam yang bekerja sebagai pemandu teksi di Cameron Highlands.

Cameron Highlands merupakan sebuah pusat peranginan tanah tinggi yang terkenal di Semenanjung Malaysia. Ia terletak setinggi 1,829 meter dari paras laut dan mempunyai suhu antara 18 hingga 24 darjah Celsius.

Pusat peranginan tersebut mendapat nama daripada seorang pegawai Inggeris, William Maxwell William Cameron yang menjalankan kerja-kerja ukur dan membuat peta di kawasan itu pada tahun 1885.

Beliau mendapati kawasan berkenaan mempunyai sebahagian besar tanah yang sedikit rata dan bercerun serta sesuai dijadikan penempatan.

Malangnya, idea itu dipandang sepi sehinggalah dua dekad kemudian seorang pegawai Inggeris, Sir George Maxwell, membangunkan dua buah kawasan yang dikenali sebagai Brinchang dan Tanah Rata iaitu kawasan yang menempatkan pentadbiran dan perumahan pegawai Inggeris.

Perubahan Tanah Rata
Pelancong yang ingin mengetahui asal-usul dan sejarah mengenai Tanah Rata mengunjungi Galeria Time Tunnel yang terletak di Brinchang.

Jarak Tanah Rata ke Brinchang sekitar lima kilometer (km).

Di Galeria Time Tunnel, pengunjung berpeluang membaca kisah-kisah menarik mengenai pekan Tanah Rata. Antaranya foto hitam putih yang mempamerkan suasana pekan berkenaan sekitar tahun 1930-an sehinggalah hari ini.
 
"Seperti pekan-pekan lain, Tanah Rata juga melalui proses perubahan dari segi pembangunan dan penambahbaikan. Sekitar tahun 1930-an, Tanah Rata ibarat sebuah pekan ala koboi.

"Ia hanya terdiri daripada deretan kedai yang diperbuat daripada kayu. Jalan raya tidak bertar dan penduduk pada waktu itu menjalankan aktiviti harian dengan menaiki basikal atau motosikal," terang pemilik Galeria Time Tunnel, See Kok Suen, 49.

Bagaimanapun, sekitar tahun 1940-an, berlaku perubahan pada deretan kedai di Tanah Rata apabila bangunan tersebut didirikan menggunakan batu-bata.

PERKHIDMATAN bas, teksi dan kereta
sewa ada ditawarkan di pekan Tanah Rata.
Pada masa itu, rata-rata jalan utama di Cameron Highlands berlantaikan tanah merah. Hari ini ia telah diturap dengan tar. Sebahagian besar penduduk Cameron Highlands lebih selesa menggunakan pacuan empat roda manakala sebahagian besar hanya berkemampuan memiliki basikal yang dijual pada harga antara RM30 hingga RM80. Kebanyakan basikal berkenaan merupakan jenama antarabangsa seperti Raleigh dan Robin Hood.

Bank pertama
Lewat 1940-an, tiada banyak perubahan berlaku di Tanah Rata kecuali kewujudan bank Hong Kong and Shanghai Banking Corporation (HSBC) pada tahun 1945. Ia merupakan bank pertama di Cameron Highlands yang masih beroperasi sehingga ke hari ini.

"Ramai yang terkejut bagaimana bank HSBC boleh dibuka di sebuah pekan kecil padahal umum mengetahui biasanya ia beroperasi di bandar besar. Pembukaan bank ini bertujuan untuk kemudahan residen Eropah yang bekerja dan bercuti di Cameron Highlands melakukan transaksi kewangan.

"Selain bank HSBC, pada tahun yang sama, Tanah Rata juga mempunyai sebuah hospital iaitu Hospital Militari British," terang See yang mengambil keputusan membuka sebuah muzium masa pada tahun 2007 bagi menyimpan serba sedikit peninggalan sejarah mengenai Cameron Highlands.

Adakah Cameron Highlands hanya sesuai dikunjungi dalam kalangan mereka yang berkeluarga? Bagi Aziha Abdul Aziz, 30, dia gemar bersantai di Cameron Highlands bersama teman ataupun keluarga.

Destinasi percutian yang kaya dengan khazanah hutan semula jadi itu menjadi pilihan Aziha untuk berehat serta melupakan seketika hiruk-pikuk kota.

Aziha yang menetap di Petaling Jaya, Selangor itu menjelaskan, keistimewaan Cameron Highlands terletak pada cuacanya yang sejuk dan keindahan persekitaran yang terjaga meskipun terdapat banyak pembangunan.

"Cameron Highlands mengalami banyak transformasi dari aspek pembangunan moden terutamanya pekan Tanah Rata. Dulu lain, sekarang pun lain. Saya cukup tertarik dengan sejarah dan cerita tentang Tanah Rata yang dipamerkan di Galeria Time Tunnel.

"Sebelum ini terdapat beberapa buah kedai sahaja di Tanah Rata tetapi kini ia semakin maju seiring dengan peredaran semasa. Boleh dikatakan segala-galanya ada di sini," terang Aziha yang teringat zaman kanak-kanaknya apabila melihat bahan pameran yang terdapat di Galeria Time Tunnel.


CIRI-CIRI binaan di Cameron Highlands cukup
sinonim dengan konsep ala Inggeris.
Dalam pada itu, seorang pelancong dari Australia, Greg Don menyifatkan Cameron Highlands merupakan salah sebuah destinasi pelancongan yang menarik dan menenangkan fikiran.

Pertama kali menjejakkan kaki pada awal Februari lalu, Don terpaku dengan kecantikan flora dan fauna yang terdapat di tanah tinggi itu.


Dia tidak menyangka kawasan tanah tinggi bersuhu dingin itu masih kekal hijau dan menyajikan persekitaran yang bersih meskipun aktiviti pembangunan tiada bernoktah.

"Perkara yang paling saya kagum ialah struktur jalan rayanya yang baik dan dikelilingi pepohon hijau. Sistem pembangunannya juga agak tersusun.

"Brinchang terkenal dengan lokasi yang menawarkan kepelbagaian makanan dan kedai serbaneka manakala Tanah Rata pula sebuah pekan yang menyediakan institusi kewangan, restoran, pusat informasi, klinik kesihatan dan stesen perhentian bas. Pengunjung juga berpeluang menikmati secawan kopi di kopitiam atau Starbucks di sini," terang Don yang melawat Cameron Highlands bersama isteri, Nicole Don, 54.

Menurut salah seorang staf dari agensi pelancongan Hill Top Travel & Tour Sdn. Bhd., Budi Utomo, 23, pekan Tanah Rata sentiasa menjadi tumpuan pelancong kerana terdapat banyak kaunter agensi pelancongan di pekan tersebut.

Bagi mereka yang baru pertama kali berkunjung ke Cameron Highlands terutama pelancong asing, biasanya cenderung mendapatkan perkhidmatan agensi pelancongan untuk meneroka keindahan di tanah tinggi itu.

"Biasanya masyarakat tempatan suka bersiar-siar sendiri. Pelancong tempatan suka menghabiskan masa di ladang teh, ladang strawberi, membeli sayur-sayuran dan ke kedai kaktus.

"Pelancong asing lebih selesa sekiranya percutian mereka dibantu oleh pemandu pelancong. Mereka lebih suka memilih pakej kembara lasak seperti aktiviti merentas hutan, air terjun dan demonstrasi menyumpit," terang Bayu bahawa Disember dan Januari merupakan bulan paling sibuk bagi kebanyakan agensi pelancongan di tanah tinggi itu.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock