Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Sabtu, 8 Disember 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Time Tunnel Galery

Ini catatan yang amat saya ingin kongsikan sejak sekian lama. Saya sendiri tertanya-tanya apakah yang ada dan terdapat di dalam galeri masa ini. 

Tahukah anda, galeri ini dibuka sekitar 2007 dan ianya hampir sama dengan kehadiran saya sebagai penduduk di Cameron Highlands. Ketika itu setiap hari saya akan melaluinya dan sealu terdetik untuk singgah ke sini. Dan kisah benarnya, hanya pada 8 December 2012, saya sempat mengunjungi.

gambar-gambar ini dirakamkan di Time Tunnel. 
Galeri ini dibangunkan dan diuruskan secara persendirian tanpa sebarang bantuan pihak berkuasa tempatan atas dasar 'minat' dan 'kesungguhan' oleh pemiliknya. Semasa saya ke sana semalam, saya berpeluang berjumpa dengan pemiliknya, Mr. See ( saya tak pasti ejaan sebenarnya). Malah perjumpaan secara kebetulan berlarutan sehingga satu jam setengah dan banyak cerita dan kisah menarik dikongsikan. 


Malah kami rupanya mempunyai minat yang sama mengenai sejarah daerah ini dan juga berkongsikan  kebimbangan kami akan masa depannya jika dilihat dari sudut alam sekitar.


Galeri Time Tunnel terletak di antara bandar Brinchang dan Kea Farm dan mudah untuk dikunjungi kerana di pinggir jalan sahaja. 

Di sini, terdapat gerai jualan seperti baju, madu, kedai makan, kraftangan sehinggalah kepada kebun strawberry yang menawarkan pengalaman dan peluang untuk memetik buah strawberry jika sesuai dengan masa pengeluaran. 

Malah kemudahan seperti tandas dan juga surau yang selesa juga dibina biarpun dimilik oleh bukan Musilim. Manakala gerai makanan D'PAHANG dimiliki oleh pengusaha Melayu tempatan dan amat selesa untuk menikmati makanan di sini.  

Berbalik kepada Galeri Time Tunnel, saya akan membuat dua catatan mengenainya. 

Pertama, catatan yang berkisarkan kepada konsep galeri ini iaitu Sejarah silam Cameron Highlands dan koleksi gambar yang terdapat di sini.(Catatan ini)

Catatan kedua pula mengenai mengimbau kenangan terutamanya bagi mereka yang berusia 30 an ke atas. Kenapa? ikuti catatan kedua. 

Cameron Highlands adalah pemilik kepada sejarah yang unik. Bermula dari penemuannya oleh William Cameron pada 1885 sehinggalah pembukaan sebagai pusat stesen penyelidikan tanah tinggi oleh Sir George Maxwell pada tahun 1920 an. 

 

Anda boleh melihat bagaimana perubahan demi perubahan kepada pembangunan pekan di daerah ini seawal pembukaanya sehinggalah kini yang diperbandingkan dari dekad demi dekad. Bagi mereka yang sangat berminat merakamkan perubahan transisi sebegini,pastinya akan amat tertarik untuk mengetahui sejarah dan gambaran terawalnya. 



Perkembangannya menjadi istimewa kerana menjadi pusat kepada kawasan peranginan dan istirehat kepada para penjajah British baik yang menjadi pentadbir, askar, polis sehinggalah kepada para mubaligh dan sekolah Inggeris. 


Yang lebih menjadi perhatian adalah kedudukanya yang berada di kawasan tinggi 2000 meter ke atas menjadikan ianya lebih berbeza dengan daerah dan pembukaan kawasan tanah tinggi yang lain. 


Sejarah Cameron Highlands berkembang pesat dan ekonominya bertukar arah dari kawasan perlancongan semata kepada kawasan pengeluaran sayur-sayuran yang utama di negara ini. 

Transisi masa yang beredar dan berlalu ini tidak ketinggalan menjadi bahan rakaman dan sejarah yang tidak dapat dilupakan bagi sesetangah yang terlibat dari awal. Galeri ini menghimpunkan kisah yang mungkin tidak pernah kedengaran sebelum ini. 


Catatan dan rakaman bahan sejarah ini dipamerkan di sini dan bahannya merupakan keolsi peribadi pemiliknya, sumber yang diperolehi dari seluruh negara dan ada juga bekas tentera yang turut menyumbangkan koleksi peribadi mereka di sini. 


Juga dikongsikan beberapa peristiwa penting seperti Misteri Kehilangan Jim Thompson, kejadian tanah runtuh di Ringlet yang mengorbankan lebih puluhan nyawa, kunjungan Perdana Menteri Singapore  Lim Kuan Yew sebelum diumunkan perpisahan dari Malaysia, peristiwa darurat dan pelbagai lagi. 

Selain daripada itu terdapat gambar-gambar bari mengenai daerah ini yang dipamerkan sebagai gambaran terkini. Ini boleh menjadi perbandingan yang amat menarik dan jelas untuk anda. 

Tiket masuk sekadar RM 5 seorang atau RM 3 untuk kanak-kanak dan jika anda bukan pengemar sejarah, laluan terowong masa ini sekadar 100 meter mungkin sekadar mengambil masa kurang 30 minit tetapi bagi pengemar sejarah yang level biasa saya ini, hampir 2 jam di sini dipenuhi dengan keterujaan.

Berbual lama dengan Mr. See seolah-olah berada didalam imbasan sejarah baik untuk fakta ataupun emosi kenangan lama beliau yang dilahirkan dan dibesarkan di sini sekitar 50 tahun yang lalu. 

Galeri Time Tunnel dibuka setiap hari bermula dari 8.30 pagi sehingga ke 6.30 petang.

Klik sini untuk paparan gambar yang lain di laman penampan mrkumai.. SINI

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...