TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, July 31, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Orkid Siri 2..

Dari siri pertama, saya berkongsikan mengenai beberapa jenis tanaman orkid yang boleh anda beli jika berkunjung ke Cameron Highlands, siri ke dua ini saya memuatkan beberapa lagi gambar kuntuman bunga orkid yang begitu mengasyikan.

Jika anda ke Cameron Highlands, terdapat banyak nurseri jualan tanaman yang mempunyai koleksi orkid antaranya Stesen Mardi di Tanah Rata yang mempunyai sudut khas Orkid Liar bersebelahan dengan Taman Enggerisnya. 

Saya mempunyai koleksi gambar-gambarnya tetapi akan saya gabungkan nanti dibawah tajuk orkid liar di Cameron Highlands. Insyallah .. 

Manakala di pusat jualan berpasunya juga terdapat koleksi orkid hibrid yang dijual kepada pengunjung yang berminat.



Bagi mereka yang ingin membiakkan orkid milik sendiri, terdapat dua cara yang boleh digunakan. Untuk cara pertama agak rumit dan memerlukan lebih latihan yakni dengan mengkacukan orkid jenis Dendrobium dengan spesis orkid yang lain. Biji benih yang matang hasil kacukan ini akan disemai untuk mendapatkan pokok dan bunga yang baru. 

Proses penyemaian ini biasanya dilakukan di dalam makmal kerana memerlukan persekitaran yang bersih.  Selain itu bagi pengusaha kormesial, teknik tisu kultur sering menajdi pilihan utama kerana boleh dihasilkan dengan jumlah yang banyak dalam satu masa. 



Bagi penanam orkid yang secara hobi, pembiaan orkid boleh dilakukan dengan cara membahagi dan membelah rumpun orkid dan ditanam di dalam pasu yang baru.

Caranya cukup mudah, jika anda mempunyai anak pokok orkid yang baru dan telah terkeluar akar dari pasunya, anda boleh memindahkan ke pasu yang lebih besar dan membahagikan kepada beberapa bahagian rizomnya untuk mendapatkan pokok-pokok yang baru. 



Pasu-pasu kecil direndam dahulu sekitar sejam. 

Kemudian keluarkan anak pokok dan buangkan medium tanaman yang melekat pada akar. 
Isikan pasu baru sepenuh denga serpihan arang dan bata lama mengikut kesesuaian pasu anda. 



Letakkan anak pokok di tengah pasu dan masukan serpihan medium ke dalam pasu sehingga 70% penuh sebelum anda boleh menyusunkan pasu-pasu itu dibawah naungan redup sekotar 50%.

Penyiraman pokok orkid boleh dilakukan dengan kekerapan 2 kali sehari dengan air yang bersih. 



Pembajaannya pula sekadar memerlukan baja yang seimbang untuk tumbuh subur seperti baja Gaviota 63 atau 67 atau Nirtophoska 14:10:14:+Te. Susah sangat anda tanyakan sahaja di nurseri semaian untuk baja bagi tanaman orkid. Pasti terdapat pelbagai pilihan.



Penyakit yang biasanya menyerang tanaman orkid seperti bintik berpusar, reput jemala, reput pangkal dan akr atau reput daun. Panduan rawatan boleh menggunakan racun semburan yang boleh diperolehi di pasaran seperti mancozeb, zineb, maneb, propined , carbadenzim, thiram , matlaxyls, benomyl dan pelbagai lagi. 



Pening memilih apa kata anda dapatkan panduan di gerai nurseri semaian sahaja. Mudah tetapi berhati-hati ketika menggunakannya.



Serangan serangga perosak pula selalunya seperti teritip, koya ulat bulu, belalang atau kumbang. Juga terdapat racun serangga yang boleh mengawal serangan perosak ini dan dapatkan syor dan panduan yang sebaiknya dari mereka yang berpengalaman. 


Semoga berpuas hati dan dapat membantu anda dalam mencari orkid idaman anda bila melancong ke sini kelak.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock