TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, June 14, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Air Terjun Robinson

Sudah hampir 3 minggu saya tidak menaip mengenai tips melawat Cameron Highlands kerana sedikit kekurangan bahan ekoran sibuk dengan kerja dan peluang berjalan yang terhad, rasanya kali ini saya ingin kongsikan mengenai catatan yang lama sangat saya ingin catatkan iaitu Robinson Fall tetapi tertangguh begitu lama.

Setiap hari saya akan melalui jalan yang sama ke air terjun ini cuma simpangnya memerlukan laluan berjalan kaki di denai no 9 sejauh 150 meter. Sedikit maklumat mengenai sejarah Robinson Fall ini boleh anda perolehi di laman web REACH dengan catatan lengkapnya amat menarik di baca saya memetik perenggan dibawah bagi menerangkan bagaimana air terjun ini mendapat namanya...
Around the middle of the 19th century, a boy was born in England whom his parents named William Cameron. He studied land survey and in 1885 he carried out extensive survey of Perak, at a time when the idea of establishing a hill station for the white men and women working in Malaya was mooted.
It has never been established whether he came upon Cameron Highlands during the course of his work. What is certain is that the hill station, when it was finally established after 1926 (the year when the road to Cameron Highlands was started in earnest), inherited his name. In the early 1920’s, before the project was launched, two expeditions were organized to assess its viability.
The first was led by H.C. Robinson, director of museums for the colonial government and the second by Sir George Maxwell. The Falls after which my trail is named inherited the name of the director of museums.
                                               Sepenuhnya di SINI
.Air terjun ini tidaklah begitu cantik malah saya melihat perlu pembaharuan dilakukan oleh pihak yang berkuasa. Mungkin sesuatu dapat difikirkan mengenai tambahan kemudahan lanskap seperti laluan pejalan kaki ke bahagian bawah air terjun ataupun menara tinjau yang boleh mendekatkan pengunjung ke kaki air dan melihat pemandangan yang terus ke air terjun ini.


Buat masa sekarang selepas anda penat berjalan sejauh 15 meter, anda sekadar akan dapat melihat air terjun dari tebing denai tanpa ada peluang bermain di gigi airnya malah kelihatan sampah seperti pokok dan tunggul kayu mati berada di laluan air. Begitu juga dengan risiko untuk turun ke bawah melalui cerun dan tebing sungai yang tinggi.

Kemudahan asas yang lain seperti tandas sememangnya tiada dan perlu diingatkan penggunaan tandas awam semulajadi perlu mengambil kira penggunjung yang lain pula.


Bagi pihak Tenaga Nasional Berhad saya kira perlu mengambil peluang yang ada ini untuk mewujudkan galeri mereka mengenai sejarah pembukaan dan operasi mereka di Cameron Highlands yang bermula seawal 1960 an dengan begitu unik kerana antara stesen mini hidro yang terawal di bina dan berada di puncak kunjungan pelancong.

Saya melihat peninggalan kuarter lama di awal laluan ini boleh diubahsuai untuk mewujudkan galeri sejarah mereka supaya ada tambah nilai jika kita berkunjung di sini. Mungkin saya akan panjangkan cadangan ini kepada pihak TNB kelak.


Saya difahamkan bagi kerja-kerja penjagaan laluan sungai adalah tanggungjawab Jabatan Perparitan dan Saliran manakala penjagaan berkaitan hutan seperti denai dan laluannya adalah dibawah tanggungjawab Jabatan Perhutanan dan alangkan baiknya jika kedua-duanya dapat bergabung bersama dengan Kementerian Perlancongan untuk menaiktaraf kawasan air terjun ini.

Laluan denai no 9 ini akan membawa anda ke Jalan Habu yakni terdapat dua persimpangan dimana anda boleh turun ke stesen janakuasa Robinson di kakinya atau terus ke penempatan orang asli. Terdapat satu persimpangan lagi trek pendakian ke Gunung Berembun melalui Denai No 9A.

Tips saya untuk anda yang ingin ke sini:
Tidak sesuai untuk kanak-kanak dan golongan usia emas.
Tidak sesuai untuk ibu mengandung
Tiada kemudahan asas.
Jika ingin melihat air terjunnya sahaja, selepas sampai ke situ naik semula di laluan yang sama. Jika anda teruskan berjalan, anda akan sampai ke laluan Jalan Habu Boh dan untuk naik ke Tanah Rata adalah melalui Jalan Utama Ringlet - Tanah Rata.





No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock