TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, September 21, 2016

Bomba Cameron Highlands pasang info bantuan kecemasan di trek pendakian Gunung Irau.

Cameron Highlands dilingkari 13 buah gunung gangag sekelilingnya yang berketinggian sekitar 1500 meter ke atas. Yang menariknya adalah, anda tidak perlu bersusah payah untuk memulakan pendakian dari awal 100 meter dari aras laut sebaliknya sekitar 1200 meter ke atas sebaik sahaja sampai di Cameron Highlands. 


Antara pilihan utama adalah Gunung Irau dan Brinchang yang menyajikan pendakian yang amat menarik kerana memiliki trek yang jelas dan juga pokok berlumut yang sangat cantik. 

Ianya mudah untuk memulakan pendakian kerana terdapat kemudahan yang baik di kaki trek pendakian. Namun ramai yang masih tersasar kerana beberapa sebab seperti tidak mempunyai pengalaman mendaki, mendaki diluar waktu kebiasaan dan juga cuaca. 


Saya sendiri selalu melihat dan membaca dalam whatsaap group Hiking Cameron Highlands yang menceritakan ada pendaki yang tersesat atau terkandas akibat kecederaan. 

Mungkin sudah terlalu kerap dan ramai pula mangsanya, pihak BOMBA Cameron Highlands mengambil inisiatif memasang papan maklumat kecemasan di lokasi startegik. Syabas.


Harapan kepada semua pendaki, anda memanfaatkan maklumat kecemasan ini sewajarnya dan tidak melakukan vandalisme. 

Saya kongsikan usaha BOMBA CH yang melakukan aktiviti ini semalam dari laman Facebook mereka... Kipidap abam2 BOMBA.. 



Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock