TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, February 8, 2013

Rumah terbakar @ Felda Kumai

RUMAH TERBAKAR DI KUMAI4Baru-baru ini rumah salah seorang peneroka di Felda Kumai iaitu En. Azmi di blok 3, telah mengalami kebakaran yang memusnahkan sepenuhnya ruangan dapur dan bahagian belakang rumah.
 
Kejadian ini disedari oleh mereka sendiri dan segera mendapat bantuan dari jiran tertangga sebelum kehadiran BOMBA.
 
Tindakan pantas amat perlu dilakukan jika berlaku kebakaran di Felda Kumai kerana jarak yang jauh diantara felda kami ini dengan Balai Bomba yang terdekat di Triang iaitu melebih 30 km jaraknya.
 
Yang pasti akan berlaku kelewatan untuk tindakan kebakaran dan mungkin satu cadangan untuk mewujudkan pasukan Bomba Sukarela boleh membantu kelak.
 
Apapun kami mengucapkan takziah di atas malang yang menimpa keluarga Pak cik Azmi tersebut.
 
Saya percaya, pihak yang berkenaan seperti FELDA, UMNO dan PAS pasti telah menghulurkan bantuan masing-masing kepada mangsa malah jirang-jiran tetangga turut tidak akan ketinggalan.
 
RUMAH TERBAKAR DI KUMAI En AzmiKepada anak-anak Felda Kumai yang ingin menyumbang dan membantu, mungkin anda boleh salurkan terus melalui orang tua anda sebagai wakil.
 
Insyallah .. yang berat sama kita pikul dan ringan sama kita jinjing.
 
Bercerita mengenai kejadian rumah terbakar di Felda Kumai, kalau mengikut sejarahnya telah berlaku beberapa kali.
 
Antaranya yang saya ingati adalah di rumah Arwah Pok Nik blok 4 di mana kami ketika itu di dalam kelas agama di Sekolah Agama Rakyat sebelum dikejutkan dengan berita kebakaran tersebut.
 
Maka semuanya pantas berlari ke arah tempat kejadian yang sejauh lebih kurang 1 km dari sekolah agama. Mujur ketika itu mereka masih mengusahakan kedai makan bersebelahan dengan Klinik Desa Kumai dan boleh menetap di situ buat sementara. Kalau tak silap tahun 1988 atau 1989.
 
RUMAH TERBAKAR DI KUMAI2Kejadian keduanya yang masih saya ingat adalah kejadian rumah terbakar yang dimiliki kalau tak silap di blok 1 sekitar tahun 1990 an.
 
Kejadian berlaku ketika jiran-jiran tertangga di blok tersebut sedang mempersiapkan majlis kenduri dan tiba-tiba rumah jiran berhampiran terbakar.
 
Saya tidak pasti rumah yang mana satu, mungkin anda yang tahu mengenainya dapat berkongsi dengan kami di ruangan ulasan.
 
Allhamdulillah semuanya selamat tetapi selepas sahaja kebakaran dipadamkan, salah jiran mereka yang bertungkus lumus kepenatan dan akhirnya meninggal dunia dibawah pokok berhampiran rumah yang terbakar.
 
Rakan-rakan peneroka yang lain cuba membantu namun sudah ajal ditakdirkan pada hari tersebut selepas berjasa membantu memadamkan kebakaran. Al Fatihah.
 
RUMAH TERBAKAR DI KUMAIKejadian ketiga yang masih saya ingat adalah melibatkan Kedai baru En. Baduri dan Arwah Pak SuYassin. Kedua-dua kedai ini dibina bersebelahan di kawasan perniagaan yang baharu dibuka di bahagian atas kawasan perniagaan Kedai Mara.
 
Pak Cik Baduri telah membuka kedai makan dan menetap di situ manakala Arwah Pak Su Yassin masih belum berpindah ke situ. Kalau tak silap saya tahun 1990.
 
Kebakaran tersebut memusnahkan sama sekali kedua-dua kedai dan akhirnya hanya Pak Cik Baduri yang membina semula kedainya manakala Arwah Pak Su Yassin kekal di kedai lamanya. Kini kedai tersebut dibawah pengurusan anaknya, Shuhaimi.

Ini antara kejadian yang saya ingat dan saya rasa terdapat beberapa kejadian kebakaran yang lain telah berlaku cuma mungkin ketika itu saya berada di asrama.
 
Ingat ..

"api semasa kecil menjadi kawan tetapi ketika besar adalah lawan..."

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock