Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Saturday, September 29, 2012

Bajet 2013.. ringkasannya... dari kaca mata aku...

Sepanjang hari semalam dan hari ini, antara yang hangat disembangkan adalah BAJET 2013 yang dibentangkan semalam di Parlimen oleh Menteri Kewangan 1 - YAB Dato Seri Najib Tun Razak yang juga PM kita. 


Untuk percegahan jenayah ini aku rasa wujud keperluan untuk lebih menyakinkan masyarakat dengan khidmat pasukan keselamatan sedia ada. Cuma aku mengharapkan wujud lebih kecekapan dan juga ketegasan dipamerkan dalam setiap apa jua penguatkuasaan undang-undang termasuklah permainan politik dalam perlakuan jenayah ke semua pihak.


Halatuju siswazah yang menamatkan pengajian perlu diperjelaskan lagi dari awal pengajian mereka. Aku lihat golongan sekarang ini masih memilih pekerjaan dan tidak sanggup ke hadapan. Tetapi tidak adil jika kita menuduh sedemikian tanpa sebarang peluang diberikan kepada mereka. Cuma jangan terlalu manjakan mereka. 

Aku percaya bagi mereka yang berada dalam golongan pengurusan yang menghadapi barisan lepasan dan calon pekerja ini mempunyai pandangan dari pengalaman bersama mereka. 


Pendidikan sekali lagi menjadi tunjang kepada bajet. 21% peruntukan bajet dialirkan kepada sektor ini. Cuma aku mengharapkan kali ini saluran peruntukan ini khasnya bagi kemudahan dan prasarana persekolahan di salurkan telus kepada akar umbi khasnya di pendalaman Sabah dan Sarawak yang jauh kebelakang. 

Juga Progaram Permata tu cukup-cukuplah dengan bajet tahun lepas.... hanya yang terpilih sahaja dapat manfaatnya. 


Yang peruntukan dibawah ini pula tidak langsung aku nikmati. Anak kecil lagi nak dapat RM 100. PTPTN pula aku bukanlah peminjam skim ini masa belajar dahulu. Uitm dah bagi semuanya. Makan, kolej, semuanya sekali. Mujur telepon bimbit baru berjinak-jinak dalam pasaran. Lepas zaman aku, (masa extend.kih kih) junior-junior yang dapat PTPTN ni dah macam mabuk teknologi. Telepon bimbit silih berganti. 


Untuk bajet peruntukan dibawah ini pula aku hanya mengharapkan ketelusan dalam perlaksanaan supaya hasilnya dapat dirasai akar umbi bukanya syok sendir. 


Yang ini bagus. Tahun depan ingat nak belajar buat bisnes kecil-kecilan. Dah penat jadi pekerja dan nak rasa sikit jadi bos. Walaupun pahit, kelat dan masamnya pasti akan terasa... nak kena perhalusi peluang ini. 


Yang ini juga perlukan ketelusan dan pengagihan dan mengharapkan tiada ketirisan kepada mereka yang layak seperti mana biasanya kita melihat dan mendengar hanya sebilangan yang menerimanya malah dilihat dari mata kasar, mereka terlebih layak untuk menerimanya.


Semalam semasa bajet dibentangkan khasnya kepada isu rumah ini, aku terfikir mengapa kenaikan ini tidak mampu dikawal seawalnya. Kalau sebelum 2008, aku rasa isu rumah bukanlah sesuatu yang merunsingkan rakyat kerana harganya masih ketat dikawal tetapi selepas 2008 bilamana sebilangan negeri gagal mengawal harga rumah, mula merebak ke kawasan seluruhnya. Harap cegah sebelum parah dapat dilakukan. 


Kesihatan rakyat diutamakan amat bagus. Klinik 1 Malaysia sangat bagus. Harap-harap diantara 70 buah klinik 1 Malaysia ini akan terbina di Cameron Highlands. 


Belia dan sukan berpisah tiada. Juga dengan gajet 3G yang diberi rebat. Cuma aku tak layak dah. Untuk peruntukan sukan pula, kalaulah di Cameron Highlands dibina trek balapan sintetik, aku percaya latihan sepenuhnya dapat dilakukan di sini tanpa perlu ke negara ketiga yang mempunyai hampir sama cuacanya. Kalau dulu KOAM nak buat kat Tawau ke mana di Sabah sebagai pusat latihan mereka kerana persekitaran yang sejuk, aku cadangkan pilihlah Cameron Highlands. Buat trek yang ringkas sahaj bukannya bertaraf antarabangsa. 

Kesian budak-budak sekolah berlari dalam lumpur ketika sukan sekolah dan MSSD. Dulu ada rancangan buat pusat latihan beraltitud tinggi di Lojing yang tak jadi kenyataan di zaman Azalina jadi menteri. Sayang, tak nampak apa pun hasilnya. 

Untuk rekod, Padang Utama Cameron Highlands sedang dinaiktarafkan dengan meninggikan satu atau dua kaki beserta paip bawah tanah dengan kos RM 2 juta. Tapi tak de trek dan balapan.. Ruginya... 


Sukalah bagi anda penjawat awam. Isteri aku pun suka sangat semalam. Cuma tingkatkan prestasi anda. Kami yang swasta ni selalu cemburu melihat anda bekerja dan hasil kerja anda. 

Tak mahu nak terperincikan dimana ketidakpuasan hati kami sekadar memaklumkan, anda diperhatikan dengan rasa cemburu diatas kemudahan dan juga keistimewaan sebagai kakitangan kerajaan. Yang ada anak yang dah mula nak bekerja pasti faham beza dan jurang sebagai pekerja swasta dan kakitangan kerajaan.


Yang ini juga aku dah tak layak. Pusingan pertama pun tak layak, apa tah lagi pusingan kedua. Nak panggil bujang, anak dah dua. 

Rumah pertamaku pun terlepas jugak sebab dah beli rumah pertama. Yang pasti terkena subsidi gula naik RM 0.20 tu tak dapat nak lari. Kena lari dari gula. Kurangkan gula. 


Untuk yang ini aku suka sangat-sangat. Cukai turun sikit. SSPN anak kena top up lagi. Boleh top up tambang haji..err turn aku bila ntah ... pemeriksaan percuma.. itu bagus tu... 


Yang ini tak kena secara langsung cuma aku mengharapkan peruntukan yang besar ini mampu memperkasakan sektor pertanian di Malaysia. Peluang terbuka untuk semua.

Walaupun aku tak dapat banyak sangat, tapi aku bersyukur dengan perancangan ini yang dijanjikan. Usahakan untuk ditepati. 

Kita mungkin tidak mendapat faedah langsung tetapi Insyallah kemakmuran yang diperolehi oleh yang lain akan memakmurkan sepenuhnya negara yang dicintai ini. 

Jangan jadi bangsat sangat .. tamak dan keterlaluan... tak guna kalau dapat janji-janji yang hebat tapi sampai sudah tak ditepati. 

Dah ada buktinya sekarang ini... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...