TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, May 31, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Jalan Shum Yip Leong - Race Horse Spelling Station

Jalan Shum Yip Leong sememangnya menyimpan antara kisah sejarah terawal Cameron Highlands suatu masa dahulu. Selain dari Golden Mountain Tea oleh Ladang Tea Shum Yip Leong, terdapat sebuah pusat rawatan bagi haiwan yakni Kuda yang terawal dibina.
Mungkin anda sedia maklum bahawa semasa awal penjajahan oleh Bristih, penjajah dan peladang Bristih bukan sekadar datang ke sini untuk mentadbir dan menguruskan perniagaan seperti bijih timah, getah, kelapa sawit dan rempah tetapi juga membawa budaya dan cara hidup mereka supaya terasa dekat dengan tanah tumpah kelahiran mereka.

Maka tidak hairanlah jika kawasan tanah tinggi seperti Cameron Highlands dan Frasser Hill ataupun Maxwell Hill ( Bukit Larut) menjadi tumpuan mereka untuk beristirehat dan menikmati cuaca musim sejuk seperti di negara mereka. Manakala di bandar-bandar pula mereka memperkenalkan cara hidup rekreasi serta sukan mereka seperti kriket, hoki, badminton dan lumba kuda.
Bercakap mengenai lumba kuda, terdapat tiga Lapangan Lumba Kuda di Malaysia iaitu Penang Race, Ipoh Race dan Selangor Race selain Singapore Race yang anda kalau perhatikan kalendar tahunan yang biasanya diberikan oleh perniaga Cina akan mengandungi minggu pusingan lumba kuda tersebut.

Namun bukannya lumba kuda yang saya nak kongsikan di sini tetapi jika berbalik kepada Jalan Shum Yip Leong ini telah terdapat sebuah Race Horse Spelling Station yang dibina seawal tahun 1930 bagi merawat kuda-kuda lumba yang kepenatan dan tercedera.

Perkembangan stesen rawatan ini berterusan sehingga kini yang menjangkau 80 tahun lamanya biarpun silih berganti pemiliknya sekitar 1970 dan 1995.

Kuda-kuda ini dibawa ke sini untuk diberi rawatan, direhatkan dan diberi latihan asas bagi memulihkan tenaganya. Dikatakan lebih 50% kuda-kuda yang pernah di rawat di sini telah memenangi perlumbaan sebaik sahaja kembali ke lapangan lumba.

Namun stesen ini amat ketat kawalannya dari segi keselamatan dan juga kesihatan demi memastikan kuda-kuda di sini mendapat rawatan yang terbaik dan bebas dari potensi serangan penyakit.

Tidak dibuka kepada umum dan pemerhatian saya mendapati kenderaan pekerja mereka sendiripun diletakkan dibahagian luar dan hadapan pintu masuk sahaja.

Namun saya memetik beberapa gambar dari laman web mereka di SINI  untuk gambar-gambar di dalamnya.
 





Empat gambar diatas adalah dipetik dari laman web mereka manakala selebihnya sempat saya ambik dari jauh.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock