TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, August 22, 2016

Sejarah Cameron Highlands


Sejarah Cameron Highlands dari Papan Tanda MDCH di Tanah Rata. Saya ringkaskan seperti di bawah:

1. Memulakan ekpisidi mengukur sempadan pada Februari 1885 
2. Menamatkan ekpidisi pada 1 September 1885
3. Merekodkan 1372.5 meter aras ketinggian tertinggi di Cameron Highlands.
4. Menyatakan terdapat satu dataran tanan tinggi di tengah banjaran yang sedang diukur tetapi tidak menyatakan secara jelas lokasi tersebut dalam catatannya.
5. Laluan ekpesidi mengukur sempadan menganjur ke kawasan Kampung Raja.
6. Kerajaan British dalam mesyuarat mereka hanya menerima laporan William untuk makluman dan dinamakan sebagai 'Hill Station' dan diminitkan kali pertama dalam Mesyuarat Persuruhjaya Tinggi British pada tahun 1886.
7. 1886, peruntukan sebanyak 20,000 disediakan untuk memanjangkan lorong sempit ke Cameron Highlands
8. 1902 Diminitkan oleh Persuruhjaya British untuk mengarahkan Pengarah Jabatan Kerja Raya untuk memilih kawasan yang diperlukan untuk urusan rezab tanah yang bersesuaian untuk urusan pentadbiran dan juga sebagainya. Jalan ke sini dipanjangkan lagi sehingga mencecah 34 km.
9. 1904 - Kerja Ukur Pertama dijalankan untuk mengesahkan lokasi yang dicatatkan oleh Cameron dan membuat kesimpulan Lubuk Tamang adalah kawasan yang dinyatakan oleh Cameron sebagai dataran tanah tinggi namun pada hanya ketinggian 3000 kaki dari aras laut.
10. 1920 - Pengarah Muzium Negeri Pahang melakukan ekspedisi untuk mengetahui kajian geologi yang diperlukan untuk tujuan pembangunan dan pertanian. Lakaran pertama Hill Station dihasilkan.
11. Ekspedisi ini juga merumuskan kawasan dataran tanah tinggi sebenar yang dinyatakan oleh William Cameron adalah melibatkan Tanah Rata dan Brinchang.  
12. 1925 - Sir George Maxwell melakukan ekspedisi ke sini dan menetapkan bahawa kawasan ini akan dibangunkan sebagai Hill Station.
13. 18 Mei 1926 sebuah jawatankuasa pembangunan diwujudkan untuk merangka pelan pembangunan Hill Station sehingga November 1931.
14. Pada 1 Julai 1931 Seorang Penolong Pegawai Daerah di tempatkan di sini sebagai pentadbiran daerah sama seperti daerah yang lain.
15. Jadi disimpulkan bahawa Cameron Highlands mulai secara rasmi wujud mulai 1 Julai 1931.

Yang lain tu tungggu la..saya updatekan nanti .. atau anda baca sendiri jika di papan tanda MDCH ini... 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock