TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, August 2, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands : Melancong di musim perayaan ....

Saya mendapat satu pesanan dan pertanyaan mengenai suasana berhari raya di Cameron Highlands dan apakah sesuai bercuti di musim perayaan sebegini...

Untuk jawapan mengenai suasana berhari raya di sini, secara jujur.. saya tiada pengalaman beraya di sini.. sebab sepanjang 7 tahun di sini, saya dan isteri dan anak-anak akan pulang berhari raya di kampung halaman saya samada di Felda Kumai mahupun di Melaka. 


Untuk jawapan bercuti di musim perayaan di sini, saya ada bertanyakan kepada rakan-rakan.

Antara jawapan mereka:

1. Jika berniat untuk menyewa apartment percutian, sila lakukan segera kerana biasanya tidak semua pemilik apartment ada di Cameron Highlands pada hari raya pertama sehingga ketiga. Jadi jumlah apartment akan berkurangan kerana mereka juga pulang beraya. Harga apartment akan sedikit naik. 

2. Jika berniat untuk menyewa hotel, sila lakukan segera sebelum naik ke sini kerana hotel mudah penuh kerana apartment percutian kurang dan ramai penyewa hotel biasanya berbangsa Cina dan India yang juga akan bercuti panjang. Harga Hotel akan ditarifkan sebagai Harga Puncak. 

3. Jika berniat makan-makan di sini, juga pastikan anda mencari kedai kerana kedai milik orang Melayu juga akan ditutup sehari dua semasa awal syawal. Jika tidak KFC dan Marrybrown akan menanti anda ...

4. Jika berjalan-jalan ke kawasan tumpuan pelancong selalunya tidak ada masalah kerana didominasikan oleh bangsa lain terutamanya di Kea Farm dan sekitarnya yang majoritinya adalah peniaga Cina. 

5. Pasar malam akan dibuka seperti biasa cuma peniaga melayu mungkin sedikit kurang sehingga malam raya kedua.

6.  Jalan akan lengang pada hari raya pertama tetapi mulai hari raya kedua, sudah ramai yang akan naik ke sini. 

7. Kalau mengikut pengalaman, raya pertama tahun ini akan kurang pelancong tetapi akan meningkat di hari kedua dan seterusnya kerana cuti yang panjang kali ini. Jangan buat perancangan minit akhir untuk mencari penginapan. 

8. Keselamatan saya raya tidak menjadi masalah kerana Polis bertugas seperti biasa. Hanya 10% yang diberikan cuti.

Selamat melancong... saya nak bercuti raya.. SELAMAT HARI RAYA..

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock