TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, August 19, 2013

Syawal 2013 @ Felda Kumai; bermaaf-maaf di pagi raya

Catatan ketiga ini mengenai Syawal lebih bersifat peribadi.

Sekadar berkongsikan bagaimana kami sekeluarga menyambut syawal dan aktivti utama di pagi hari.


Beruntungnya kami, kerana masih mempunyai ayah dan mak untuk sama-sama merayakan hari yang mulia ini. 

Walaupun kesihatan mereka tidak begitu sesegar dahulu tetapi saya dapat melihat mereka mengagahkan diri untuk membuat persiapan diri. 

Mak dikhabarkan deman sebelum beberapa hari menjelang Syawal. Mengigil-gigil kata adik. Manakala ayah seperti biasa, sejak dari awal tahun agak semput sedikit.

Cuma mungkin kerana nikmat bersama apabila melihat anak cucu pulang mereka segar bugar walaupun riak kelihatan disembunyikan. 

Seperti biasa di pagi raya kami akan ke masjid untuk bersolat sunat Aidilfitri. Sesetengah keluarga mungkin bermaaf-maafan di awal pagi sebelum ke masjid tetapi kami lebih kepada selepas pulang ke masjid. 


Ini kerana masa yang lebih panjang untuk bersama dan melakukan aktivti tambahan sebelum menyertai rombongan blok dari rumah ke rumah. 


Bermaaf-maafan, memohon restu, bersalaman dan bergambar bersama-sama adalah aktiviti kami ketika itu sebelum menjamah sedikit makanan.

Tidak lupa pastinya anak-anak saudara yang menantikan bapa dan ibu saudara menghulurkan sampul duit raya selepas bersalaman. 


Istimewanya hari syawal ini, kami meraikan 4 orang ahli keluarga yang menyambut hari lahir dalam bulan Ogos dan lebih Istimewanya adalah tanggal 7 Ogos iaitu sehari sebelumnya adalah hari ulang tahun ke 68 tahun ayah kami. 


Apapun detik-detik kegembiraan seperti ini menjadi detik yang dinanti setiap tahun kepada ahli keluarga kami. 

Namun bukan setiap tahun dapat meraikan kerana ada yang mengikuti gilirian beraya di rumah keluarga sebelah sana. 

Apapun .. ALHAMDULILLAH .. 

SALAM LEBARAN saya bagi pihak mrkumai.blospot.com ucapkan kepada semua yang membaca blog saya ini... mohon maaf jika ada kesalahan fakta dan bahasa yang mungkin tidak sesuai dengan anda sepanjang saya menulis dan berkongsi catatan di laman ini... 

gambar saya sekeluarga di pagi syawal dikongsikan di SINI. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock