TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, August 2, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands : Lavendar Garden

Antara tarikan baharu yang dibuka di Cameron Highlands adalah Lavendar Garden di antara Pekan Kuala Terla dan Tringkap. 


Jika anda datang melalui Simpang Pulai, Ipoh, Perak  atau Lojing, Gua Musang, Kelantan anda akan menempuh pekan-pekan kecil seperti Kg Raja, Kuala Terla dan Tringkap. 

Yang menambah destinasi untuk anda berhenti selain Tea Centre di Kuala Terla adalah Lavendar Garden yang baharu dibuka awal tahun ini. 

Namun baharu minggu lepas saya sempat untuk ke sana bersama keluarga dan menulis catatan ini untuk dikongsikan bersama anda pula. 

Walaupun selalu melaluinya, saya mengamalkan menangguhkan kunjungan selepas pembukaan yang pada hemat saya mungkin masih banyak kekurangan. 

Terletak di jalan utama dan tepi jalan sahaja dan anda mungkin mudah menemuinya dengan seni bina pancuran air yang unik dan besar. 

Lavendar Garden ini dimiliki oleh orang persendirian maka belanja modal untuk membinanya jugak agak besar. 

Tiket dikenakan bagi anda yang ingin masuk. 

RM 5 untuk dewasa dan kanak-kanak saya tak pasti sebab anak saya percuma. 

Memasuki kawasan utamanya pastinya susunan bunga berwarna purple, kuning merah menjadi tarikan malah saya percaya dari tepi jalan anda akan teruja untuk ke sini dengan melihat hamparan bunga-bunga ini.


Terdapat kereta lama yang menjadi ikon untuk bergambar serta deretan rumah burung kalau tak silap saya. 

Selebihnya laluan untuk ke bahagian atas yang diletakan sarang kelulit yang masih baharu. Mungkin menunggu sedikit masa untuk melihat kelulit berterbangan dan melihat hasilnya nanti.

Terdapat kafe makanan ringan dibahagian atas dengan kawasan anjung pemandangan kebun-kebun sayur dibahagian lembah hadapan. Namun ketika kunjungan kami, semasa bulan puasa.

Di atasnya terdapat sebuah rumah berkonsepkan ala Enggeris namun tidak boleh dimasuki kerana menjadi pejabat bagi pemilik taman ini. 

Deretan hamparan bunga dahlia kalau tak silap saya menanti anda disebelahnya. Di sini ditawarkan konsep tuai sendiri dengan harga RM 2 bagi setiap kuntuman bunga dahlia atau daisy ini. Sesuai diberikan kepada kaum ibu. 

Manakala di hujungnya terdapat tanaman strawberry. Untuk membeli buahnya, ianya dijual di bahagian kafe di awal bahagian ini.


Turun semula akan melalui arked kedai cenderamata mereka sebelum keluar. 

Terdapat kawasan permaianan ala funfair untuk dicuba, Lavendar Kafe, jus-jus minuman berbotol, baju, madu dan makanan ringan untuk anda membeli belah jika berminat. 

Bagi kami yang biasa melihat bunga-bungaan ini, biasa-biasa sahaja. Namun bagi anda saya rasa anda akan teruja untuk mengunjunginya.

Untuk koleksi gambar kami, klik ke FB mrkumai di SINI .. jadilah rakan FB mrkumai untuk update yang lain.. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock