TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, March 1, 2023

Pasar Malam Cameron HIghlands semasa Cuti Sekolah bulan Februari 2023

Akhirnya saya pergi ke Pasar Malam Cameron Highlands setelah kali terakhir selepas PKP 1 dahulu. Memang lama tak ke sana sebab selalunya malas nak melayan jem. 

Cuma kali ini saya pergi seorang sahaja tanpa ahli keluarga sebab mereka bercuti di kampung manakala saya bekerja. Tapi kalau mereka ada pun kalau diajak ke sini memang susah mereka nak ikut jugak. Kalau ikut pun mereka nak duduk dalam kereta sahaja.

Jumlah pengunjung ...

Catatan saya ini harus adil dengan waktu yang saya pergi adalah hari selasa dan di tengah minggu di mana memang akan kurang jumlah pelancong berbanding dengan hujung minggu. Jadi saya tidaklah boleh katakan yang negatig sangat seperti kekurangan sambutan dan seri kerana waktunya pun bukanlah tepat. 

Jalan pun langsung tidak sesak dah mudah mencari parkir percuma di hadapan Barrington Square tanpa perlu ke parkir yang berbayar yang disediakan oleh pihak MDCH  dengan caj parkir RM 3 sekali masuk. 

Dan sememangnya benar suasana pasar malam ini agak lengang tidak terlalu ramai pelancong yang datang membeli belah. Malah hari Selasa juga selalunya hari yang dipilih oleh peniaga untuk bercuti berniaga memandangkan mereka telah bertungkus lumus di hari hujung minggu sehingga Isnin. 

Untuk makluman, untuk setiap kali cuti sekolah, pasar malam ini akan beroperasi setiap malam bermula pukul 4 petang hingga 10 malam. 

Jumlah pelancong yang sedikit kurang ini bagaikan satu fenomena sama  bagi hampir semua destinasi perlancongan yang popular seperti di Port Dickson, Kuala Terengganu, Genting Highlands, Langkawi dan kawasan yang lain juga. 

Mungkin bajet rumah kali ini lebih mengutamakan untuk sambutan bulan puasa, hari raya dan juga persiapan untuk buka sekolah yang hampir serentak pada bulan tiga ini. 

Suasana pasar malam ....

Berbalik kepada kisah pasar malam ini, saya mendapati ianya seakan masih sama aturannya sebelum ini iaitu kembali dibuka gerai jualan baju-baju, cenderahati dan juga sayuran kerana semasa PKP dan selepas PKP dahulu hanya peniaga makanan sahaja yang dibenarkan beroperasi dan jarak antara khemah dijauhkan sebagai memenuhi SOP yang ditetapkan.

Mungkin juga ini sudah lama dikembalikan seperti asal sebaik sahaja PKP 2, namun macam saya katakan tadi kali terakhir saya ke sini selepas PKP 1.... lama tu ... jadi saya tak pasti apakah ini suasana selepas PKP 2... 

Dengan kembalinya gerai-gerai jualan pelbagai ini, ianya lebih meriah sebenarnya sebab bukan sekadar barangan makanan yang boleh dibeli.  

Barangan jualan makanan nampaknya masih tetap sama dan tiada penambahan yang ketara dari segi menu. Manakala bagi jualan pelbagai seperti sayur-sayuran dan buah-buahan saya mendapati trend baru iaitu strawberry frozen banyak dijual. Juga buah-buahan seperti pelbagai jenis anggur dan juga avacado juga dijual kali ini. Cuma kalau tanya adakah dari Cameron Highlands, jawapannya anda sendiri boleh agak asal barangan tersebut...  Tapi sedap juga si anggur ini. 

Saya sekadar membeli makanan dari 'rakan senior' yang berniaga. Katanya pelancong masih ada ke pasar malam ini namun kuasa membeli atau keinginan mereka nak membeli sangat kurang di mana hanya membeli jualan yang benar-benar hendak dimakan sahaja berbanding dahulu lebih ingin mencuba semua menu yang dilihat menarik. 

Meninjau kepada harga yang ditawarkan saya lihat tidaklah terlalu berubah berbanding dahulu namun melihat angkat seperti RM 10, RM 15 dan RM 20 bagi longgokan sayur, jagung atau strawberry terasa sedikit besar kali ini nilainya. 


Saya mudah untuk faham kenapa suasana sebegini berlaku ekoran faktor ekonomi yang sedikit perlahan dan juga kuasa membeli yang kurang kerana inflasi dan keperluan yang lain. 

Objektif utama buat masa ini sekadar pergi bercuti dengan perbelanjaan yang minima dan terhad. Yang penting membawa ahli keluarga menikmati suasana dan pemandangan yang berbeza. 

Kesimpulannya..

Pasar malam ini masih beroperasi seperti biasa namun suasananya tidaklah semeriah dahulu yang penuh dan sesak dengan pengunjung serta para penjual terutamanya di waktu cuti persekolahan.

Namun ini sebenarnya berita baik bagi mereka yang ingin bersantai, yang tidak sukakan kesesakan dan juga membawa ahli keluarga dengan lebih selesa. 


Cuma nasihat saya, sediakan payung sebelum hujan ... sebab memang musim hujan sejak dua tiga hari ini....  

Apapun saya kongsikan sahaja gambar-gambar saya ke sini semalam....


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock