TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, August 20, 2018

Laluan Simpang Pulai ke Tanah Rata


Selamat datang bercuti di Cameron Highlands. 

Jika anda memilih laluan 185 bermula dari Simpang Pulai ke Blue Valley sebelum menyambung ke laluan 59 pula dari Kampung Raja sehingga ke Tanah Rata dengan laluan sejauh  80 km keseluruhannya.

Saya sarankan anda menikmati  setiap apa yang boleh di sepanjang laluan ini. Usah tergesa  ke Puncak Cameron Highlands  dan membuang ketepi tawaran istimewa yang terdapat di laluan ini.

Apa  kata singgah sebenar di km 44 untuk hentian tak rasmi  melihat pemandangan kabus di banjaran Titiwangsa sebelum anda akan melalui binaan  'Half Tunnel'  terpanjang di Malaysia di km 46 dan  menikmati pula detik  memasuki sempadan Negeri Pahang  dan  Perak  di Km 49.

Juga terdapat beberapa pilihan perhentian pertama di Cameron Highlands ini atau lebih tepat Blue Valley seperti Green Garden View, Meiko Starwberry  atau lajak sikit ke arah  Lojing untuk ke KC Wang Grape Farm.

Apabila memasuki Kampung Raja pula tiada persinggahan menarik kecuali sudah di Kuala Terla untuk persingahan Teh pertama. Bukan sekadar pemandangan teh  di Tea Shop 3 mereka di sini tetapi cabaran pemanduan ATV  atau All Terrain Vehicle juga ditawarkan.  Tidak berani memandu ATV  di laluan Ladang the ini anda boleh mengikuti Safari 4x4 untuk berada di point tertinggi untuk melihat pemandangan keseluruhan.

Memasuki Tringkap, Lavender Garden menanti anda dengan tarikan berbayar untuk disingahi. Sebelum itu Hentian Strawberry Al  Mashoor boleh juga disinggahi .

Sampai di Tringkap bermulalah hentian Arked Gerai jualan sayuran dan buahan sehingga ke Kea Farm. Tumpuan  di Kea Farm pastinya Arked gerai jualan sayuran dan buahan tempatan walau pun yang diimport juga dikatakan sebagai hasil tempatan. 

Di sekitar ini terdapat banyak pilihan hentian lain seperti Raju  Hill strawberry, EQ Strawberry, Taman Rama-Rama, Taman Lebah dan Aronda Nova. Namun laluan masuk ke Ladang Teh Sungei Palas dan ke Mossy Forest memang akan sentiasa sibuk  di sini.

Selebihnya sepanjang laluan ke Brinchang dan Tanah Rata menyajikan  banyak lagi pilihan persinggahan yang akan saya perincikan dalam catatan  lain.

Selamat melancong saya ucapkan. Tabahlah  menempuh kesesakan jalan raya di sini.

errrr macamana ayat esei  kertas dua SPM saya ni ..... Ada peluang dapat A tak? Tak  bebel  tau kali ni...Taip pakai spek Mata tebal  dengan rambut  sikat belah tepi ni.....

2 comments:

Unknown said...

hai..7hb 9 nanti agak2 jem tak

Unknown said...

Baru je menginap semalaman dan berhari raya haji disana..best sebab xramai xjem..aman je CH hehe

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock