Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Selasa, 25 Oktober 2016

Buah Tampoi @ Gerai Mamud

Saya nak kongsikan kisah buah ini yang kini musimnya di Cameron Highlands.

Jika anda menggunakan laluan Tapah ke Cameron Highlands, anda akan dapat melihat jualan buah ini di gerai milik Orang Asli.

Buah apa tu ? Saya sendiri tak pernah tahu secara terperinci.

Jadi saya ke Gerai buah kawan saya Mamud yang pernah dan selalu saya kongsikan.


Dari Mamud, beliau mengatakan buah ini dinamakan Tampoi mengikut buku manakala bagi nama  tempatan orang Perak khasnya Tapah adalah Larah.

Orang Terrengganu dan Kelantan pula digelarkan buah Leke.

Manakala bagi orang Pahang memanggil buah ini Laban. Ini saya sendiri dengar dari seorang mak cik yang singgah membeli buah ini dari Raub.


Buah Tampoi ..Larah ... Leke ... Laban ini mempunyai dua jenis iaitu kuning dan merah.

Bezanya tentunya warnanya tetapi jika ingin buah yang manis Tampoi berwarna merah lebih manis malah yang kuning agak masam.

Tampoi Merah

Tampoi kuning ..


Di Gerai Mamud ini, beliau mulai menjualnya sejak dua minggu lepas dengan harga RM 5 sekilogram.

Jadi selamat mencuba ... beli di Gerai Mamud tau sebab dia kawan saya, masyarakat Orang Asli dari Batu 14 Jalan Tapah yang gigih berusaha mencari pendapatan dan hasil lain yang turut dijualnya adalah petai, buah cempedak dan juga durian.


Semua hasil jualan ini dari kampungnya dan sumbernya bergantung musim buah-buahan dan hasil hutan ini.

Lokasi Gerainya di Jalan Utama berhampiran Bharat Tea Plantation iaitu di antara dua hentian teh Cameron Valley.


Jika anda berniat untuk tawar menawar, jangan minta harga keterlaluan kerana mereka ini berniaga bukan untuk membeli sebuah kereta mewah atau Iphone 7 tetapi sebagai sumber pendapatan untuk perbelanjaan harian mereka.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...