TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, February 2, 2014

Cameron Highlands : Si Penjual Petai ... Mamud

Ini bukan kisah atau catatan yang pertama mengenai si penjual petai. Saya telah menulis dan berkongsi mengenai kisahnya dalam beberapa catatan awal.
 
 
Cuma kisah yang si penjual petai ini saya kongsikan lagi kerana beliau adalah MAMUD A/L BANGUS... jiran saya berdepan pintu...
 
Jadi. kalau orang bertanya apakah keistimewaan saya tinggal di Cameron Highlands, jawapan bonus saya adalah saya berjiran dengan Keluarga Orang Asli.
 
Mamud berusia sekitar awal 40 an dan berasal dari daerah Batang Padang iaitu sekitar kampung Orang Asli batu 14, Jalan Pahang.
 
Beliau sama seperti Orang Asli yang lain iaitu berkeluarga dan lebih istimewa mempunyai pekerjaan yang tetap dan tinggal di bandar bersama isteri dan dua anak perempuannya.
 
Saya mengenali Mamud sejak tujuh tahun yang lalu dan mula menjadi jirannya sebloknya setahun kemudian sebelum menjadi jiran berdepan pintu  setahun kemudiannya pula.
 
Beliau bekerja sebagai pemandu peribadi kepada salah seorang Dato di sini sebelum memilih untuk menjadi pemandu van pelancong CS Travel setahun lebih yang lalu kerana inginkan masa yang lebih untuk menjalankan perniagaan sambilan beliau... menjual petai.
 
 
Petai tidak sukar diperolehi kerana saudara mara yang masih menetap di kampungnya menjadi pembekalnya.
 
Malah bukan hanya petai yang dijual tetapi juga buah-buahan hutan dan durian jika sampai musimnya.
 
Saya lihat beliau mempunyai kesungguhan dan kesetiaan dengan apa yang beliau lakukan. Tidak seperti kebanyakkan orang asli yang saya kenali yang lebih bersifat kerja sementara dan memilih pekerjaan yang sesuai.
 
 
Malah kelebihan beliau adalh bercakap dalam bahasa Melayu yang fasih dan mampu bercakap sedikit dalam bahasa Inggeris memudahkan urusan jual belinya.  
 
Kisah Mamud ini telah disiarkan di dalam Kosmo juga mengenai kisah si penjual petai.. dan saya juga pernah berkongsikan petikannya di laman ini.. anda boleh membuat carian dalam catatan terdahulu... ooo di SINI 
 
Gerai petainya terletak di antara Laluan utama ke Tanah Rata di Ladang Teh Bharat iaitu diantara Hentian Tea yang pertama dan kedua. Mudah dilihat dan meletak kenderaan.
 
Awalnya hanyalah sebuah khemah empat segi yang dipasang dan dibuka setiap hari sebelum beliau membina bangunan gerai kekal hari ini.
 
Lesen perniagaan bulanan diperolehi dari Majlis Daerah Cameron Highlands dengan kadar RM 60 sebulan.
 
Namun kekesalan timbul bila kisah lesen ini dibualkan kerana beliau mendapati setiap hujung minggu ada tambahan peniaga sementara yang datang dan berniaga di tepi jalan sepertinya tanpa mendapatkan lesen.
 
Bukan sekadar menjadi persaing perniagaannya namun lebih beruntung tanpa perlu membayar yuran lesen sepertinya.
 
Petai yang dijual masih segar. Kadangkala dari jenis padi dan kadangkala dari jenis Papan yang dijual seikat kecil atau ikatan besar. Harganya sekitar RM 10-12 atau rm 50 -80 bagi ikatan besarnya.
 
Jadi jika anda datang ke Cameron Highlands, singgalah untuk membeli petai di gerai Mamud.. sampaikan salam saya Jack .. jirannya....
 
Lihat koleksi gambar beliau ketika menjual petai di SINI

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock