TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, October 31, 2013

Mangsa yang terselamat di Bertam Valley

Selepas melihat usaha menyelamat mangsa yang menemui dua orang yang telah tewas, saya memanjangkan langkah saya kembali ke kawasan bencana.
 
Kali ini saya ingin melihat pula mangsa-mangsa yang terselamat dari bencana awal pagi ini.
 
Kali ini saya melihat ramai penduduk yang mula berpindah keluar untuk ke pusat perpindahan sementara.
 
 
Terdapat dua pusat pemindahan yang saya ketahui kemudiaan iaitu di Dewan Orang Ramai Ringlet iaitu sekitar 4 km dari kawasan kejadian dan sebuah lagi di dewan badminton di Pekan Bertam itu sendiri.
 
Namun bukan semuanya ingin berpindah. Masih ramai mangsa yang ingin duduk di rumah untuk membersihkan rumah dan menyelamatkan peralatan yang boleh digunakan.
 
Saya meninjau ke tiga lorong yang teruk terjejas akibat bencana ini.
 
Suasana di hadapan rumah mereka amat mengejutkan. Bukan sekadar lumpur, pasir dan selut yang menjadi tetamu mereka pada awal pagi kejadian tetapi juga kereta!!
 
 
Saya berjalan kaki ke kawasan ini memasuki lorong kecil yang berselut tebal dan dipenuhi sampah hanyut.
 
Saya menyapa dan disapa oleh  mereka. Malah ada yang merapati saya dan meluahkan kekecewaan mereka kerana dikatakan tidak mendapat pembelaan dan bantuan sewajarnya.
 
Tiada pasukan penyelamat datang untuk membantu membersihkan rumah. Saya yang tiada kapasiti untuk menerangkan atur urus bantuan bencana ini sekadar mendengar dan mengatakan mungkin tumpuan pagi ini adalah untuk mencari mangsa yang hilang.
 
Soal pembersihan rumah dan peralatan mungkin akan diuruskan kemudian mengikut keutamaan.
 
Saya dirapati lagi dan kali ini saya dibawa sendiri oleh mereka melihat suasana dalam rumah yang dilimpahi air lumpur.
 
 
Memang teruk. Lumpur berada separas lutut. Paras air pada pagi kejadian naik mendadak sehingga ke paras 3 kaki atau pinggang orang dewasa.
 
Salah seorang mangsa mengatakan, beliau diketuk pintu rumahnya oleh jiran dan melihat air sudah separas satu kaki.
 
Segera dia masuk ke dalam mengejutkan isteri dan anak-anak dan tanpa sedar air telah naik separas pinggang hanya kurang dari 1 minit!.
 
mangsa ini mujur dapat keluar dari rumahnya ketika air sudah di paras pinggang

Lebih mendebarkan, pintu dapat dibuka kerana tekanan air. Akhrinya jiran membantu dengan menendang pintu dan mereka segera meranduk air keluar ke kawasan yang lebih tinggi.
 
Dalam kekalutan tersebut dan suasan gelap, salah seorang jiran mereka panik dan mengalami serangan jantung ketika sampai di kawasan yang selamat.
 
Ujar mereka, bantuan pernafasan diberikan dan segera mereka memohon bantuan ambulan.
 
rumah mangsa yang meninggal dunia akibat serangan jantung.
Malangnya laluan utama di jambatan juga dinaiki air sehinggalah ke satu masa air surut dan segera mereka membawa naik pacuan empat roda untuk menghantar mangsa ke Hospital.
 
Malangnya mangsa tidak dapat diselamatkan.
 
Rata-rata kawasan yang dilimpahi air mengalami kerosakan teruk. Segala perabot dan alat elektronik tidak dapat digunakan lagi.
 
Kerugian amat besar bagi mangsa-mangsa ini.
 
Walaupun berlainan bangsa, saya tetap berasa sedih dengan musibah yang menimpa mereka.
 
 
 
Tinjauan saya selama satu jam ini ke kawasan bencana membuatkan saya memikirkan sesuatu perlu dilakukan oleh pihak berkuasa dan mungkin saya sendiri...
 
Gambar mangsa yang terselamat boleh di lihat di sini.. Klik 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock