TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, January 25, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Puncak Gunung Brinchang

Puncak Gunung Brinchang merupakan puncak gunung tertinggi di Cameron Highlands malah di Malaysia yang boleh dikunjungi dengan memandu kereta anda kerana kemudahan jalan raya yang amat baik memandangkan di puncaknya ini terdapat menara telekomunikasi oleh Telekom Malaysia. 

Malah lebih menarik di sini adalah terdapatnya menara tinjau yang dianggarkan setinggi 20 meter dan selamat untuk dipanjat oleh lapisan umur tetapi berwaspadalah bagi kanak-kanak dan warga emas. Terlupa pula saya untuk mengambil gambar menara tinjau ini. Nanti akan saya masukan jika koleksi April saya yang lalu ditemui kembali.

Dengan kemudahan percuma ini, anda dapat melihat pemandangan yang amat indah terutamanya ketika matahari terbit ataupun terbenam. Malah anda boleh melihat kawasan pekan sekitar Cameron Highlands dan jika cuaca yang amat baik, Bandaraya Ipoh juga boleh dilihat dari puncak menara ini. 


Saya sekali lagi mengunjungi puncak gunung ini pada Isnin yang lalu setelah lawatan terakhir pada sekitar April tahun lalu. Kali ini menemani saya adalah Peter dan isterinya Yana dari Republic Chech yang saya tumpangkan di awal pagi. 

Nak pergi seorang diri pun kena fikirkan juga keselamatan dan bonus menumpangkan orang adalah kita mendapat kawan baharu dan saya mendapat bonus berganda kerana mereka juga pengemar fotografi dan banyak tips dan tunjuk ajar yang diberikan biarpun singkat.

Istimewanya, saya memilih selepas matahari terbit ketika sampai di puncaknya sekitar 7.50 pagi berbanding kunjungan terdahulu yang lebih ke tengahari ataupun petang, dan hasilnya masih kelihatan rona warna matahari terbit biarpun singkat dan agak cerah. Cukup berbaloi!!..

Malah kabus berawan di sekitar puncaknya menaikan suasana yang amat indah. Dengan dibantu cuaca yang agak cerah sehari sebelumnya , saya dapat melihat dengan jelas puncak Gunung Irau dan nampak kelompok bangunan yang dipercayai sebahagian Bandaraya Ipoh, Perak.



 
Puncak Gunung Irau setinggi 2400 meter dari aras laut (6666 kaki) dan gunung tertinggi di Cameron Highlands
Tips ke sini: 
  1. Anda boleh memilih untuk memandu sendiri kenderaan anda malahan kereta jenis kancil pun boleh melepasinya cuma mudah ataupun susah sahaja. Jalannya adalah jenis Tar dan pemanduan mendaki tidaklah sukar.
  2. Anda boleh memilih syarikat perlancongan seperti TJ Travel, Kang Traveller dan pelbagai lagi yang terdapat gerainya di sekitar Tanah Rata di mana mereka menawarkan pakej melihat matahari terbit atau pun digelar 'Morning Sickness" dengan bayaran sekitar RM 45-80 seorang dan pastinya seawal pagi anda akan di jemput di hotel anda untuk dibawa ke beberapa lokasi seperti matahari terbit, puncak gunung, Mossy Forest, melihat pekerja teh memetik pucuk teh dan menikmati sarapan di Boh Tea Centre sebagai penamat.
  3. Anda boleh memilih untuk menangkap gambar di lokasi matahari terbit yang pertama dan kemudiannya mendaki pula ke puncak gunung ini untuk menikmati permandangan seterusnya. Tetapkan masa yang sesuai di kedua-dua lokasi ini kerana waktu yang singkat untuk matahari terbit.
  4. Jarak diantara kedua-dua lokasi ini memerlukan sekitar 10 minit pemanduan.  
  5. Menara tinjau ini agak kecil dan sesuai sekitar 4-6 orang sahaja dan jika anda terlambat, kemungkinan terdapat pengunjung lain yang sudah bersedia di puncak menara untuk menikmati pemandangan yang indah ini. 
  6. Anda boleh melakukan perbuatan 'gila' dengan berkhemah di puncak gunung ini semata-mata untuk menikmati pemandangan indahnya. 
  7. Tamatkan perjalanan anda dengan singgah di Mossy Forest ketika pulang.
  8. Jika kunjungan anda pada hari bekerja atau Sabtu, anda akan berpeluang untuk melihat pemetik daun teh melakukan kerja memetik daun teh dan peluang untuk anda mengambil gambar. 
Sekitar pukul 7.50 pagi



Peter dengan 70-200 mm 2.8 Canon

 Selamat menikmati pemandangan indah ini ... Subhanallah ... 

1 comment:

~Beb~ said...

MasyaAllah.. Cantik.

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock