TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, April 29, 2014

Felda... Info pengambilan peneroka...

Saya menemui catatan ataupun artikel yang amat menarik yang ditulis sekitar 1987 oleh En. Jamaluddin Lamin bertajuk  "Smalholder Management in Oil Palm: Malaysian Experience".
 
Kertas kerja ini dibentangkan ketika Sesi "Workshop on Management of Oil Palm Industry, November 24-25,1987 di Medan Indonesia.

Saya agak tertarik untuk membaca kertas kerja beliau ini kerana terlihat gambar ini yang seakan-akan seperti pemandangan di felda saya iaitu Felda Kumai, Bera Pahang.

Salah satu penempatan Felda sekitar awal 1980 an... jika saya amati , rasanya felda saya ini .. FELDA KUMAI..

Susunatur penempatannya seperti jalan dan kedudukan masjid sama seperti yang ada di felda saya itu.
Antaranya beliau mengisahkan bagaimana pengalaman Malaysia membangunkan industri Kelapa Sawit  berkonsepkan "smallholder" yang melibatkan pembukaan tanah hutan untuk penempatan peneroka yang terlibat secara langsung dalam industri kelapa sawit, getah, dan koko serta tebu.


Di awal kertas kerjanya beliau membawa pembaca kepada keadaan semasa pengeluaran komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, koko dan kopi oleh Negara Malaysia kepada keperluan dunia.

Kemudian beliau berkongsikan bagaimana kerajaan memfokuskan projek pengeluaran bahan komoditi ini oleh agensi kerajaan seperti Felda, Risda dan Felcra yang mempunyai peranan dan halatuju masing-masing yang khusus.
 
Antaranya FELDA yang membawa misi serampang dua mata iaitu membasmi kemiskinan dan pada masa sama pengeluaran besar-besaran minyak sawit.

Menumpukan kepada pengalaman felda ini, beliau berkongsikan pula bagaimana peluang kepada rakyat tempatan yang jauh tertinggal dari segi ekenomi dan pembangunan  di berikan peluang untuk mengubah cara hidup mereka dengan lebih baik.


Cara pengambilan peneroka dan juga bagaimana sistem yang dijalankan mampu memberikan peluang mereka menambah pendapatan harian.

Saya tidak berniat untuk berkongsikan sepenuhnya kertas kerja beliau sebaliknya saya akan kongsikan petikan bergambar yang saya ambil dari kertas kerja beliau yang dimuatkan dalam Majalah The Planter issue November 1988.
  
Sebagai anak generasi Felda saya sentiasa berbangga menjadi sebahagian kisahnya dan amat bersyukur kerana terpilih menjadi sebahagian kecil watak dalam sejarah dan pembangunannya sehingga kini.

Alhamdulillah ...

* Saya membuat beberapa catatan lain mengenai kertas kerja En. Jamaluddin Lamin ini secara pengkhusan kepada beberapa isu seperti pengambilan peneroka, kemudahan rumah peneroka dan juga cara kerja atau sistem upah yang pernah diamalkan supaya lebih fokus kepada isinya untuk kita lebih memahami secara lebih mendalam.
 
 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock