TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, January 25, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Lawatan terkini ke Mossy Forest

Tiga hari lepas semasa sambutan tahun baru Cina , saya berkesempatan berjalan ke Mossy Forest di laluan ke puncak Gunung Irau. 

Saya terperanjat juga kerana tidak menyangka Mossy Forest ini telah ditutup sementara untuk kerja-kerja baikpulih dan menyambung laluan baharu. 
Mossy Forest ditutup buat sementara
Jika anda membaca catatan saya ketika bulan April di SINI, laluan asalnya hanyalah sepanjang 200 meter tetapi kini Jabatan Perhutanan Negeri Pahang telah memanjangkan sekitar 100 meter lagi untuk kemudahan pengunjung. 

Pemerhatian saya, kerja ini memang sungguh mencabar. Bayangkan pekerja kontarktor terpaksa membawa segala peralatan dan bahan binaan mengikuti laluan asal dan membina di kawasan baru yang sememangnya amat bercerun dan menjunam laluannya. 

Malah lebih mencabar juga laluan ini dengan liku-liku cabang yang mengikuti permukaan cerun dan sekitar pokok berlumut. Di laluan sambungan ini saya suka untuk mengkategorikan sebagai MENCABAR berbanding di laluan asal iaitu PERMULAAN. 
Laluan asal yang dibaiki semula
Baiknya, anda dan saya akan lebih mudah berpeluang untuk menghabiskan lawatan kelak secara keseluruhan Mossy Forest ini tetapi yang saya sedikit bimbang cara pembinaan terpaksa mengorbankan sedikit keadaan asal. 

Rasanya lebih baik kita melihat secara positif yakni kemudahan ini akan lebih membantu ramai orang dapat mengembara di laluan Mossy Forest ini dan dapat menjaga pokok-pokok berlumut ini dari dipijak dan terpijak. 

Kunjungan saya kali ini ditemani oleh pasangan suami isteri dari Republik Chech , Peter dan Yana yang saya tumpangkan di jalan masuk ke Sungei Palas Tea Centre pada awal pagi. 

Mereka mengangumi usaha dan lanskap yang kita miliki dan minat Peter kepada fotografi membolehkan kami kekal lama di sini hanya untuk menangkap gambar sehinggakan tidak sedar hampir 2 jam.

19 Keping gambar ini mungkin boleh meceritakan lagi perjalanan saya ke sana dan buat sementara ini, Mossy Forest telah di tutup untuk kerja pembinaan . 






Laluan asal yang rosak
 

Pondok Penamat di laluan tambahan 
Trek asal ke Gunung Irau 






Peter dari Republic Checz
 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock