TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, April 28, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Sultan Tit

Seekor lagi burung yang mengecewakan saya adalah burung 'SULTAN TIT' ini.


Burung ini dari spesis Melanochlora sultanea flavocristata yang boleh ditemui di Selatan Myanmar ke Selatan Thailand, Semenanjung Malaysia, Sumatra dan Hainan dan mula diiventorikan oleh Lafresnaye pada tahun 1837.


Dikenali dengan nama tempatan 'BURUNG SERAI SULTAN' atau 'BURUNG SERAI RAJA'. Badannya bewarna kuning dengan berkepala hitam. Yang Menariknya terdapat jambul kuning di atas garisan kepalanya.


Burung yang saya tangkap gambar ini duduknya jauh di atas pokok dan cubaan nak ambik gambar secara lebih dekat tak tercapai kerana terbang tanpa kembali.


Tapi tak apa, ini sekadar pembakar semangat saya untuk mencari dia walaupun lensa tak panjang.

Burung ini saya temui di Ringlet 3 minggu lepas. Saya kongsikan gambarny yang tak cantik ini sebagai cabaran kepada diri sendiri sahaja ini untuk terus mencari burung ini.





No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock