TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, April 1, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Yellowish White-eye (Zosterops nigrorum)

Burung yang saya temui semalaman adalah burung YELLOWISH WHITE-EYE atau nama saintifiknya  Zosterops nigrorum.


Burung ini dikatakan banyak kelihatan di Filipina dengan saiznya sekitar 9-12 cm sahaja dan berat sekitar 6-9 gram. 


Burung ini memang lincah dan suka terbang dari dahan ke dahan namun jika di kawasan yang biasa didiaminya yang ramai orang, burung ini akan kelihatan jinak  namun jika bukan di kawasan yang ramai orang, burung ini memang agak liar dan sukar nak diambil gambar mengikut pengalaman saya. 


Matanya dilingkari alis bulatan putih yang jelas kelihatan dengan bulu belakangnya bewarna kuning dan dadanya putih.   

Saya merujuk ke laman web AVIBASE ini dan juga laman web HBW untuk perinciannya. Anda klik sahaja di SINI dan SINI untuk capaian ke laman web tersebut.


Manakala datu lagi laman web ini berkongsikan taburan populasi burung ini di Utara Filipina,  Klik SINI untuk ke laman web tersebut.

Saya kongsikan laman web mereka sebab saya bukan arif dalam soal burung. Jadi tak bijak untuk saya menambah-nambah maklumat dan fakta yang tidak tepat untuk pembacaan orang lain. 

Tak tahu kita cakap tak tahu..jangan memandai-mandai ya...


Selebihnya saya kongsikan gambar yang saya dapat rakamkan semalam. 






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock