TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, June 9, 2016

Bazar Ramadan di Tanah Rata


Di Cameron terdapat dua Bazar Ramadhan yang secara rasmi di bawah kelolaan Majlis Daerah Cameron Highlands iaitu di Tanah Rata dan juga Brinchang.

Di Tanah Rata, lokasinya masih sama seperti tahun lepas iaitu di sepanjang Jalan Besar di tengah pekan ini. Insyallah anda akan tidak terlepas untuk mencari lokasi ini kerana memang akan nampak.

Terdapat 60 buah tapak dikatakan ditawarkan pada tahun ini sehingga laluan ke bahagian belakang Food Court Baru turut ditawarkan.

Namun sejak tiga hari Ramadhan ini saya tidak dapat melihat 60 buah tapak gerai ini dibuka malah hanya separuh sahaja.

Semalam kelibat penguakuasa MDCH berserta pasukan kesihatan mereka melalukan tugasan di bazar ramahdan ini.

Cuma kemusyikilan adalah kemana baki separuh pemilik tapak bazar ramadhan ini yang masih belum memulakan perniagaan mereka kerana takut dan bimbang pula kedengaran ada yang mengatakan masih ramai yang memohon tapak sebelum bermula puasa yang tidak berjaya.

Yang berjaya sehingga kini ada yang masih belum membuka perniagaan. Barangkali mungkin kerana cuti sekolah yang masih berlangsung maka mereka akan hanya membukanya minggu hadapan.

Tak apa, kita harap ada pemantauan dilakukan kerana tidak mahu ada yang ambil kesempatan memajak tapak perniagaan di bazar ini sebagai langkah mudah mendapatkan sumber kewangan.

Apa yang istimewa? Sama sahaja seperti tahun lepas cuma bilangan pengusaha nasi lemak atau kukus semakin bertambah, jumlah penjual air juga bertambah, penjual murtabak juga bertambah dari hanya satu kepada 3. Seperti biasa peniaga kuih muih masih sama dan begitulah yang lainnya.

Tak ada yang istimewa sangat. Tambahan setiap dah 3 hari petang hujan di Tanah Rata.

Kepada pelancong atau yang sedang bercuti, jangan cari strawberry coklat di sini kerana anda tidak akan temuinya....

Update 10 Jun 2016: Semalam saya ke Bazar Ramadhan di Tanah Rata dan kali ini Alhamdulillah kelihatan hampir 80 peratus gerai telah mulai dibuka. Kelibat gerai menjual menu bergrill, tambahan gerai menjual murtabak, air dan pelbagai lagi menu mulai mengamit pelanggan.

Nasi kukus Pok Di dimaklumkan akan dibuka hari ini namun lokasi adalah laluan bawah di belakang Food Court.   

Untuk bazar Ramadhan di Brinchang pula, minggu depan saya singgah.. yang di Tanah Rata baru semalam singgah ... Untuk gambar pula, nanti sahajalah sebab musim hujan takut kamera rosak..kih kih ..kih .. 

Untuk maklumat promosi di bazar ramadhan ini, saya syorkan anda ke Facebook Cameron Highlands Group kerana kelihatan dalam sehari dua ini ramai peniaga mulai berkongsikan maklumat jualan mereka di sana.

Di Ringlet kelihatan peniaga secara kecil-kecilan di hadapan Arked Makanan.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock