TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, March 4, 2014

Tempat Makan untuk rombongan besar @ Cameron Highlands

Pelancong yang datang ke Cameron Highlands bukan hanya melibatkan keluarga kecil dan juga pasangan tetapi rombongan dan juga konvoi.
 
Kalau rombongan biasanya melibatkan bas persiaran, sekolah dan juga agensi pelancongan.
 
Yang memilih pakej tentunya tiada masalah kerana semua telah tersedia samada tempat penginapan, jadual melawat tempat menarik dan soal makan minum.
 
 
Yang datang rombongan sekolah selalunya semuanya tidak lengkap dan biasa saya melihat mereka akan berhenti di kedai makan secara spontan.
 
Bayangkan dengan jumlah sekitar 40 orang kedai-kedai makan biasanya tidak dapat menampung mereka untuk makan serentak dan perlu dipecahkan kepada beberapa kedai dengan pilihan yang terhad dan harga yang berbeza.
 
Selalunya jalan penyelesaian adalah menempah katering yang boleh menghantar makanan atau pun berhenti untuk makan yang telah ditetapkan.
 
Namun bukan semua katering mempunyai kedai atau restoran besar yang menawarkan tempat untuk makan dan selalunya hanya dalam bentuk berbungkus atau di tempat penginapan sahaja.
 
Yang datang berkonvoi pula biasanya menjadikan perjalanan mereka pergi dan balik dalam satu hari tentu tidak mempunyai tempat penginapan.
 
Dan berkonvoi dalam jumlah yang ramai memerlukan tempat meletak kenderaan yang luas dan selamat.
 
Saya tidak pasti pilihan yang mana sesuai.
 
Makan bungkus atau bergerak ke gerai-gerai pilihan ataupun menempah katering.
 
Jadi nasihat saya:
 
1. Jimatkan masa anda dengan membuat tempahan awal .
 
2. Cari pihak kedai atau restoran atau katering yang boleh menawarkan tempat makan yang sesuai dengan jumlah ahli rombangan anda atau anda boleh meminta mereka mencari tempat awam yang sesuai seperti taman-taman riadah, kawasan rehat atau kawasan perkelahan yang boleh anda jadikan kawasan hentian.
 
Antaranya, mungkin di Taman Pertabalan, Tapak Perkhemahan Sungai Pauh atau di Parit Fall. Santai berkelah atau dalam taman boleh menjadi konsepnya...
 
3. Rundingkan harga makanan secara lebih awal untuk penjimatan.
 
4. Dapatkan pandangan ahli atau rakan anda yang pernah menganjurkan rombongan ke sini.
 
Selamat merancang...
 
* gambar di atas adalah gambar perkongsian dari laman FB salah seorang pembaca yang berkonvoi dari Melaka dan mereka telah melakukan perancangan yang bijak untuk mencari tempat makan dengan lebih awal.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock