TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, April 18, 2011

Red Coral

Kalau datang ke Cameron Highlands, pasti yang akan anda terfikir adalah strawberry, tomato, teh , bunga dan jugak barangkali sayur-sayuran. Rasanya kali ini aku nak kongsi sedikit mungkin satu lagi pilihan untuk anda membeli 'Red Coral' atau salad karang merah. Aku tak pasti kalau betul terjemahannya sebab mana pernah panggil dalam bahasa melayu. Red Coral sebenarnya salah satu variety salad yang boleh ditanam di sini. Selain itu mungkin sudah biasa dengan iceberg atau green coral atau butterhead atau mini romainie. Namun kesemua ini bukanlah berasal dari sini semata-mata tetapi kebanyak dari negara-negara Europe atau mungkin dari Amerika. Namun dek kerana kesesuaian dan mungkin keperluan yang menyamai dengan negara asal , maka Cameron Highlands menjadi pusat tanaman bagi sayuran ini. Namun begitu perubahan teknlogi juga nampaknya semakin baik berkembang di sini. Kalau dahulu. petani menanam diatas tanah dan kawasan terbuka, kini semakin ramai yang beralih ke sistem tanaman hidropnik yang lebih berskala besar antaranya aku sendiri yang menanam di dalam rumah plastik dan menggunakan sistem tanaman hdiropnik berasaskan Nutrient Fil Tecnique atau famous dengan nama NFT cukup menarik. Menarik pada kawalan penyakit, pusingan tanaman dan juga senang tetapi bukan terlalu senang. Mari kita kongsi sedikit berkenaan Red Coral:

  1. Tanaman dari varietie musim summer menjadi keutamaan. 2. Tempoh di nursery dilinkungi 20-25 hari malah mungkin kurang jika panas.

  2. Tempoh matang di plot tanaman dalam lingkungan 24-30 hari.

  3. Berat sepokok dalam anggaran 250-300 gram.

  4. Kesan penyakit kurang kecuali penyakit bawaan air.

  5. Bagi penyakit seranggan serangga perosak agak kurang jika ditanam dalam rumah plastik yang bertutup.

  6. Media utama penanaman adalah berasaskan air yang sentiasa mengalir.

  7. Ranggup dan tidak pahit.
Tips Membeli Red Coral.

  1. Pastikan anda melihat harga pada berat bukan kepala. Maklumlah harga semasa RM 5.00 atau kurang memerlukan 3-4 kepala.

  2. Tidak tahan dengan panas. Kalau membeli belah di Cameron Highlands, belilah semasa hari terakhir.

  3. Periksa helaian dalam untuk memastikan tiada larvae atau serangga. Ini adalah jenis sayur paling susah nak periksa.

  4. Jangan makan tanpa basuh dahulu. Mungkin telah diracun. Sebenarnya Post Harvest Interval dan sukatan Minimum Residue Level racun untuk sayuran daun ni paling kurang 4 hari. Bayangkan kalau pekebun tidak mematui tempoh ini dan telah menuai unutk dijual dan saya selalu melihat ramai pelancong yang suka meratah termasuklah strwaberry.
Jadi selamat mencuba Red Coral. Untuk lebih banyak gambar red coral , periksa laman picasweb/mrkumai untuk melihat koleksi gambar.
Posted by Picasa

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock