Sekali lagi saya memanjangkan kisah dari Rencana Utama Kosmo online yang begitu menarik kupasannya mengenai budaya panjut 7 likur yang begitu sinonim juga dengan masyarakat kita dalam menyerikan malam-malam terakhir di bulan ramadan.
Membaca artikel rencana, sekali sekali terimbau di fikiran kenangan semasa kecil di mana kami tidak ketinggalan menyerikan malam-malam terakhir bulan puasa ini dengan lampu pelita di setiap penjuru halaman rumah. Bagi kami sekadar berniatkan untuk menyerikan sambutan hari raya bukan untuk memuja api mengikut fahaman agama tertentu.
Lebih unik pelita ini kebanyakkan dibuat sendiri dari tin-tin kosong susu sejat yang dikumpul lebih awal dua tiga bulan sebelum puasa. Atasnya ditebuk lubang kecil untuk dimasukan gulungan nipis penutup tin milo dan susu sebelum sumbu dari kain batik perca yang digulung halus. Tiang buluh dipacak dengan paku disisi untuk menyangkutkan pelita minyak ini.
Minyak tanah digunakan dan bila malam menjelma selepas berbuka, maka kami berpusu-pusu pula menyalakan sumbu pelita. Maka teranglah segenap penjuru rumah dengan kerlipan lampu minyak tanah. Kadang-kadang setiap rumah mempunyai hampir 10 hingga 20 pelita minyak tanah dan dari hadapan jalan kelihatan begitu bercahaya.
Tidak kurang pula yang bermain bunga api dan saling kejar berkejaran. Manakala yang lebih remaja pula bermain mercun lipan yang diceraikan dan dibaling ke arah rakan-rakan sebagai gurauan. Yang lebih dewasa pula bermain meriam tanah atau buluh dengan karbait pastinya menambah seri deguman di malam hari.
Ini suasana di Felda yang mencantumkan lapsian budaya dari berbilang negeri. Ada yang masih lagi tidak lekang pula dengan deretan pelita buluh yang dibuat sendiri memeriahkan suasana.
Ketika ini tiada mercun yang canggih dan berwarna warni seperti hari ini. Tiada lampu elektrik berkelip kelip dianjung rumah. Tiada pelita yang siap dijual dengan pelabagai corak dan bentuk.
Tiada semuanya ketika hari ini tetapi masih terasa amat meriah suasananya sampai terkenang ke hari ini.
Tiada semuanya ketika hari ini tetapi masih terasa amat meriah suasananya sampai terkenang ke hari ini.
Pujian kepada KOSMO yang menceritakan kembali panjut tujuh likur...
TRADISI memasang panjut merupakan amalan biasa di kampung pada malam menjelang hari raya. Ia bertujuan memeriahkan suasana sambutan Aidilfitri yang datang setahun sekali.
Di bandar pula, penduduk lebih senang menggunakan lampu hiasan berwarna-warni untuk menerangi kediaman mereka.
Penduduk Kampung Padang Changkat, Kuala Kangsar, Perak, Fatimah Ashaari, 60, telah menyaksikan pemasangan panjut yang cukup meriah di daerah itu pada awal tahun 1970-an dan 80-an.
Digelar Panjut Kuala Kangsar, pelita raya yang dipasang di bandar diraja itu dikatakan lebih meriah berbanding tempat lain di negara ini.
Fatimah kurang pasti bilakah tradisi itu bermula. Namun, mengikut cerita lisan, bekas yang menggunakan sumbu dan minyak kerosin untuk dinyalakan itu dimulakan oleh penduduk Kota Lama iaitu pusat pemerintahan awal Kesultanan Melayu Perak.
Fatwa
“Suasana menjadi sangat meriah dengan pelita yang begitu banyak. Bagaimanapun, orang zaman dahulu menggunakan pelita untuk menerangi jalan bagi memudahkan mereka menunaikan solat tarawih di surau atau masjid terutamanya pada malam tujuh likur iaitu malam ke-27 Ramadan yang sering dikaitkan dengan malam Lailatul Qadar,” tutur Fatimah kepada Jurnal.
Ujarnya, ada yang menyifatkan amalan memasang panjut dipengaruhi elemen Hindu.
Malah, pihak berkuasa agama di Perak pernah mengeluarkan fatwa yang melarang umat Islam meraikan pesta panjut sehingga mengabaikan tuntutan agama yang lebih afdal iaitu bersolat tarawih.
“Mufti kata pertandingan itu bukan sahaja membazir bahkan menggalakkan umat Islam meninggalkan solat tarawih. Sedangkan solat itu lebih dituntut berbanding menghadiri pesta panjut.
“Ini kerana pesta itu diadakan selepas waktu berbuka puasa dan berlarutan hingga tengah malam,” kata seorang penduduk asal Kuala Kangsar yang enggan dikenali.
Katanya, sedangkan waktu itu lebih elok dipenuhi dengan solat malam dan memperbanyakkan ibadat lain.
Namun katanya, penduduk tidak dilarang memasang panjut di sekeliling rumah.
“Saya lihat masih banyak rumah yang membuat panjut dalam pelbagai reka bentuk. Ia sekadar untuk memeriahkan perayaan Aidilfitri khususnya untuk menceriakan anak dan cucu yang pulang berhari raya.
“Tentulah cucu-cucu yang tidak biasa melihat keunikan panjut berasa seronok berada di rumah datuk dan nenek mereka,” katanya.
Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Belanja, Perak, Datuk Mohd. Zaim Abu Hasan, tradisi menyalakan lampu panjut bagi menerangi laman rumah semakin dilupakan.
Menurutnya, zaman kegemilangan budaya Melayu itu kini semakin terancam kerana bilangan rumah yang memasang lampu minyak tanah tersebut semakin berkurangan.
“Pada 10 tahun lalu, setiap rumah di kampung akan berlumba-lumba memasang pelita minyak tanah.
“Malah, ada pertandingan panjut bagi memeriahkan lagi suasana lebaran. Tetapi sekarang tradisi itu semakin dilupakan generasi muda,” katanya.
– MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
No comments:
Post a Comment
mrkumai.blogspot.com amat mengalu-alukan sebarang komen anda sama bersetuju, menyokong, membetulkan fakta atau membantah fakta. Namun apa juga komen anda, mrkumai.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan susulan oleh pihak ketiga.