Tuesday, May 6, 2014

Ipoh .. Pasar Karat @ Loken...

Jika anda ke Bandaraya Ipoh dan masih berkesempatan sehingga hujung minggu atau lebih tepat di pagi Ahad pastikan anda pergi ke Memory Lane atau Pasar Karat atau Loken atau Loke Kin atau apa jugak nama yang popular di kalangan penduduk tempatan.
 
 
Apa yang istimewa? Ini adalah satu-satunya pasar yang menjual barangan lama, antik dan unik dan ianya di IPOH.
 
Kali pertama saya ke sana adalah pada tahun 2007 dan kemudian beberapa kali. Kali terakhir adalah semalam ...
 
 
Apa yang uniknya di sini?
 
Anda perlu berjalan ke sini  dan merasai sendiri dan anda akan menemui jawapannya.
 
Saya suka ke sini setiap kali bermalam di Ipoh kerana untuk saya bertolak dari Cameron Highlands awal pagi rasanya tidak rajin pula.  
 
 
Malah menjejakkan kali  ke sini saya pastikan membawa kamera  DSLR kecuali semalam hanya sekadar telepon blackberry saya sahaja.
 
Terasa rugi . Tak apa .. lain kali ...
 
 
Walaupun tidak membeli apa-apa barangan antik dan unik di sini, saya suka melihat setiap bentuk barangan yang ada kerana ada yang pertama kali saya temui manakala yang pernah saya gunakan pastinya mengimbau kenangan lama.
 
 
Cuma untuk berkongsikan dengan anak sulong saya yang masih berusia awal 5 tahun ini tidak mencapai objektif kefahaman baginya lagi setakat ini.
 
 
Hanya koleksi jualan mainan terpakai mengundang minatnya setiap kali ke sini. Habis segalanya ingin dipegang dan yang menarik perhatiannya pasti akan cuba dibeli.

Itu belum bawak adiknya yang lebih kuat memilih barang setiap kali ke kedai.
 
 
Di mana dan bagaimana nak pergi ke Pasar Karat ini?

Mudah sahaja .. Pertama mesti ke Bandaraya Ipoh.

Kemudian anda pergi sahaja ke Hotel Ipoh City atau Grand View Hotel atau cari sahaja Tune Hotel Ipoh yang betul-betul di hadapan pasar ini dan kalau tak silap saya di Jalan Horley dekat dengan Jalan Sultan Idris.


Anda google sahaja atau guna Waze asti akan lebih mudah seperti saya.
 
Ingat hanya dibuka pada hari Ahad sehingga tengahari sahaja waktu operasi Pasar Karat ini. 
 
 
Cuma pengamatan saya ianya semakin membesar dengan kini lorong-lorong di sekitarnya juga dijadikan lorong berniaga dan cuma terdapat lambakan barangan baharu seperti dari China yang menganggu identiti Pasar Karat ini...
 
 
Selain barangan yang dijual dan boleh dibeli saya lebih suka melihat aksi bersahaja para penjual dan juga pembeli yang sedikit berbeza dengan pasar-pasar biasa.

 
Mereka lebih bersahaja. Santai dan ada yang amat ramah melayan pelanggan yang bukan hendak membeli tetapi lebih kepada mengetahui usul asal barangan antik dan unik yang cuba dijual oleh penjual.

Rasanya pasar ini sepanjang 500 meter dan kalau dah pergi balik sekitar 1 km.


Kalau anda tidak suka melihat barangan lusuh dan mungkin pada pandangan anda kelihatan seperti sampahatau bernilai rendah, saya tidak mencadangkan anda ke sini.

Tetapi jika anda ke sini juga, hormatilah pandangan mereka kepada nilai barangan yang antik, lusuh dan unik ini.

Koleksi 64 keping gambar versi kamera telepon saya semalam di sini ..Klik

Monday, May 5, 2014

Laluan Simpang Pulai ke Cameron Highlands... terkini ...

Catatan ini untuk sekadar berkongsikan keadaan laluan ke Cameron Highlands jika anda daripada Simpang Pulai, Ipoh, Perak.
 
Dari laman Waze saya, barulah saya tahu nama laluan ini adalah Laluan 185 Lebuhraya Timur Barat 2.
 
Tiada apa-apa yang menarik cuma sekadar berkongsikan tiga lokasi laluan ini terlibat dengan kerja-kerja baik pulih yang agak berat.
 
Lokasi pertama adalah adalah 15 km daripada Kampung Raja. Di mana itu?
 
Caranya anda perhatikan batu tanda kilometer di tepi laluan.
 
Jika anda perhatikan Kg Raja 15 km, maka anda sedang menghampiri kawasan yang sedang dibaiki.
 
Kalau dah 15 km, rasanya anda sudah 42 km memandu dari arah Simpang Pulai atau sekitar 35 minit dengan kelajuan sekitar 50-70 km sejam.
 
 
Di laluan ini, ianya telah dilencongkan ke bahagian laluan asal dan anda mungkin tidak dapat melihat kerja-kerja membaikinya kerana keruntuhan cerun di bahagian luar atau tepi jalan tidak dapat dilihat.
 
Cuma jika memandu di waktu siang sebelum sampai ke lokasi ini anda dapat melihat cerun yang semakin rosak teruk.
 
Agak ngeri... kerana kita melalui bahagian atasnya tanpa sedar keadaan bahagian bawahnya.
 
Cerun ini telah dibaiki pada tahun 2009 kalau tak silap saya dan kini perlu dibaiki semula.
 
Lokasi kedua tidak jauh dari lokasi ini.
 
Anda perlu berhati-hati ketika sampai di sini kerana kerja-kerja membaiki cerun amat jelas dan hanya dibuka satu lorong dengan ada kawalan pengawal berbendera.
 
 
Cerun yang runtuh dibahagian dalam yang jatuh ke arah laluan.
 
Patuhi arahan pengawal bendera kerana laluan trafik amat penting di sini.
 
Lokasi ketiga adalah sekitar 9.8 km sebelum sampai ke Kg Raja. Kerja membaiki cerun dibahagian luar jalan menyebabkan adakalanya jalan dibuka kepada hanya satu lorong dan mempunyai pengawal berbendera yang mengawal lalulintas.
 
Jadi apabila anda sampai ke lokasi ini, saya mencadangkan agar lebih berhati-hati dan jika anda mendahuli konvoi atau kenderaan lain, sentiasa berwaspada dan berhati-hati.
 
Selamat memandu dengan cermat dan berhati-hati... 

Friday, May 2, 2014

Felda ... kewujudan tanah rancangan dan bandar baharu

Dalam catatan yang lepas yang memetik kertas kerja En. Jamaluddin Lamin berkenaan mengenai petikan Kertas Kerja yang ditulis sekitar 1987 oleh beliau mengenai "Smalholder Management in Oil Palm: Malaysian Experience". 
 
Seperti yang saya janjikan saya akan berkongsikan pula sedikit maklumat bagaimana pembukaan tanah rancangan felda dan apakah keperluannya pula pembukaan bandar baharu.
 
 
Mengikut kertas kerja ini, beliau menerangkan bahawa pada tahun 1955 terdapat hampir 116,000 permohonan tanah yang diterima oleh pejabat tanah seluruh negara dan ada di antaranya diragui dan bertindih.
 
Di atas usaha kerajaan, satu badan kerajaan diwujudkan untuk menyelesaikan tuntutan tanah ini dan antara yang dicadangkan adalah negara memerlukan pelan rancangan yang amat kukuh untuk memastikan pembangunan tanah ini kelak dilakukan seiring dengan pembangunan ekonomi dan sosial.
 
Maka FELDA ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan dengan tugas utama mempromosikan  dan membantu penyiasatan, mewujudkan formula pembangunan, dan memajukan pelan pembangunan atas nama penerokaan tanah di semenanjung.
 
Pada tahun 1956-60, Felda tidak memainkan peranan secara terus  kepada kerja-kerja pembangunan bagi mengelakkan sebarang salah faham fungsi kerajaan negeri atas hak milik tanah namun ianya menyaksikan fasa pembangunan yang amat perlahan dengan hanya 14 skim tanah rancangan dapat dibangunkan dalam tempoh itu melibatkan keluasan 5,910 ha tanah getah.
 
Hanya selepas itu kerajan persekutuan membuat rancngan dan perjanjian di antara kerajaan negeri, maka pembangunan tanah rancangan dapat dijalankan secara terus dibawah Felda.
 
Hasilnya dari tahun 1961 hinggalah 1975 seluas 291,818 hektar tanah berjaya dibangunkan terutamanya melibatkan tanaman kelapa sawit diikuti dengan getah dan tanaman yang lain seperti koko, kopi dan tebu.
 
Pembangunan tanah rancangan bermula dibawah satu pasukan peninjau yang membuat kajian secara menyeluruh mengenai kesesuaian kawasan yang bakal dibangunkan sebagai kawasan penempatan terutamanya mengambil kira keadaan muka bumi, kawasan tidak rendah untuk mengelakan banjir dan kesesuaian jarak untuk peneroka ke tempat kerja.
 
Kawasan yang sesuai kemudian akan dirancang dan dibangunkan dengan penempatan peneroka yang lengkap dengan kemudahan seperti jalan raya, rumah kediaman, balai raya, masjid, klinik, kawasan perniagaan, pejabat felda dan sekolah.
 
Namun pembangunan tanah rancangan tidak sepenuhnya dibuat secara bersendirian oleh Felda sebaliknya sumbangan dari agensi kerajaan yang lain seperti di dalam jadual di bawah:
 
 
Kawasan penempatan Felda atau dikenali sebagai Tanah Rancangan selalunya dibina dengan kemampuan menempatkan sekitar 300- 400 buah keluarga dengan keluasan sekitar 1,600 hingga 1,800 ekar.
 
Ianya kemudian bakal menampung kehidupan masyarakat seramai 1600 hingga 2000 orang penduduk hasil perkembangan keluarga peneroka kelak.
 
Peneroka hanya dibawa masuk setelah kemudahan asas ini telah dibina dan biasanya setiap tanah rancangan mampu disiapkan dalam tempoh 30 hingga 36 bulan selepas kerja meneroka kawasan hutan dimulakan.
 
 
Maka bermulalah kehidupan sebagai peneroka yang ketika itu akan menetap di tanah rancangan dengan serba kekurangan seperti kemudahan asas harian seperti air dan elektrik malah menerima ancaman binatang buas juga.
 
Kedudukan tanah rancangan yang jauh ke kawasan pendalaman dan baharu diteroka menjadikan mereka ini agak terasing malah bagi sesetengah rancangan felda ianya amat jauh dari bandar ataupun pekan terdekat.
 
Ini diburukan lagi dengan kemudahan pengankutan samada milik sendiri ataupun awam yang amat terhad ketika itu.  
 
Penyelesaian yang dirancang oleh FELDA adalah mewujudkan bandar-bandar baharu yang melengkapkan dan mendekatkan kemudahan dan juga keperluan para peneroka.
 
Biasanya bandar baharu yang dibuka adalah terletak di kawasan tengah beberapa buah felda yang yang bersebelahan.
 
Maka kawasan yang lengkap dengan kemudahan kesihatan, perniagaan yang lebih besar, kemudahan pejabat kerajaan dan seumpamanya akan memudahkan urusan pentadbiran dan peribadi peneroka.
 
Mungkin anda pernah mendengar nama-nama bandar seperti Bandar 32, Bandar 22, Bandar 16 dan sebagainya.
 
En. Jamaluddin Lamin kemudian mengambil contoh pembangunan Bandar Baru 22 yang terletak di Keratong 2, yang terletak di Wilayah Pahang Tenggara dan pastinya melibatkan agensi kerajaan yang bertanggungjawab iaitu DARA.
 
Kawasan pembangunannya terletak di tengah-tengah gugusan felda ini menjadikan ianya seperti pusat kegiatan utama kepada masyarakat peneroka sekitarnya seperti sekolah menengah, kawasan industri desa, bengkel-bengkel, pusat kesihatan dan sebagainya. 
 
 
Apapun kini, mungkin bandar-bandar baharu ini tidaklah begitu aktif berbanding dahulu kerana kemudahan pengangkutan yang lebih baik mampu dimiliki oleh peneroka yang lebih mudah mengunjungi pekan-pekan utama yang berada sekitarnya.
 
Bagi saya, ini adalah konsep pembangunan yang berjaya dilakukan oleh pihak Felda dan jika anda ke kawasan perladangan atau estet, konsep yang sama dibangunkan oleh pihak syarikat untuk memastikan keperluan pekerja dan juga perniagaan mereka disokong dengan aktiviti sosial ekonomi pekerja dan masyarakat setempat.

Thursday, May 1, 2014

Felda ... masuk ke rumah baru...

Catatan ketiga dari petikan Kertas Kerja En. Jamaluddin Lamin kali ini saya kongsikan pula bagaimana selepas calon peneroka berjaya di pilih  untuk di tempatkan di tanah rancangan Felda, mereka akan menerima sebuah rumah baharu dan beberapa kemudahan yang lain.
 
Antaranya adalah sebuah rumah baharu yang siap dibina lengkap tetapi bukan semua lengkap dengan kemudahan asas seperti bekalan air ataupun elektrik. 
 
Catatan awal saya mengenai rumah peneroka berdasarkan pemerhatian saya  pernah dikongsikan di sini.. klik.
 
Rumah peneroka adalah jenis yang biasa dan seragam dibina oleh Felda di seluruh negara walaupun ada beberapa versi rekaannya terutama penghujung 1980 an.
 
Koleksi Pak Abu. Alumni Asrama Felda.. katanya Jengka 11
 
Namun yang paling popular adalah rekaan awal yang dibina sekitar 1970 an sehingga penghujung 1990 an seperti gambar Pak Abu di atas.
 
Bahan utamanya adalah kayu. Mungkin kerana bahan mentah utama iaitu balak lebih mudah diperolehi ketika itu ketika pembukaan tanah rancangan oleh Felda yang sememangnya dari hutan belantara.
 
Mengikut kertas kerja En. Jamaluddin Lamin ini beliau berkongsikan beberapa ciri asas pembinaan rumah peneroka iaitu;
 
Rumah peneroka yang asas mempunyai beranda atau anjung dengan sebuah ruang tamu berukuran 12 kaki  x 10 kaki.
 
Hanya ada satu sahaja bilik tidur yang juga sama keluasan dengan ruang tamu.
 
Manakala ruang makan adalah seluas 10 kaki x 10 kaki, dapur kecil 6 kaki x 10 kaki, bilik air 6 kaki x 3 kaki dan sebuah tandas cangkung di belakang rumah bersaiz 3 kaki 3 inci x 4 kaki 6 inci.
 
susun pelan lantai Rumah Asal Peneroka Felda
 
Atau secara ringkas saiz rumah 20 meter x 50 meter dengan keluasan lantai 42 meter persegi atau 450 kaki persegi.
 
Bahan binaan adalah kayu keras yang menjadi asas rangka rumah dan kayu kayan yang telah dirawat dan berbumbungkan asbestos.
 
Keluasan tanah pula adalah sekitar 0.10 ha untuk kemudahan laman dan juga ruang bercucuk tanam dibahagian belakang rumah.
 
Semua serba kosong. Tiada perabot ataupun pendawaian elektrik.
 
Itulah anugerah pertama untuk para peneroka yang mendapat peluang menjadi peneroka.
 
Saya percaya mereka amat bersyukur menerima hadiah pertama ini.
 
Saya pernah berkongsikan bagaimana pengalaman saya sendiri yang berpeluang untuk mengikut pak cik saya mendaftarkan diri mereka sekeluarga untuk menjadi warga felda .
 
Catatannya di sini. Klik
 
Dalam catatan akan datang yang masih memetik kertas kerja En. Jamaluddin Lamin, saya akan cuba kongsikan pula bagaimana pembentukan tanah rancangan atau kampung kecil beserta pembukaan bandar-bandar kecil sebagai sokongan kepada penempatan beberapa tanah rancangan.
 
Selepas itu saya akan berkongsikan pula petikan bagaimana pembahagian lot ladang dan bagaimana sistem kerja yang diamalkan oleh pengurusan Felda.