TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, February 24, 2017

Limpahan Kumbahan Di Gerai Arked Makanan Tanah Rata

(Ini adalah salinan aduan melalui email kepada Majis Daerah Cameron)

Assalamualaikum,Yang diHormati Dato YDP,

Aduan saya berkait dengan perkara di atas amat memerlukan perhatian segera oleh pihak YDP Dato.

Saya sebentar tadi telah merancang untuk makan malam di Gerai gerai Makan di Arked Makanan di Tanah Rata.


Kami sampai dan perkara pertama yang kami alami adalah bau yang amat busuk. Bau tersebut bukan sahaja dapat dibau oleh kami tetapi semua pejalan kaki.

Apabila menghampiri Gerai Zainab Sam kami terperanjat kerana ada limpahan kumbahan dari sump dari arked makanan baru.

Limpahan air kumbahan di atas sump bersebelahan dengan gerai lama MDCH Zainab Sam amat kritikal kerana telah berlaku seminggu lamanya jika ditanya dengan pekerja gerai-gerai di sana.

Kami terpaksa meminta maaf kerana tidak dapat menjamu selera di sana kerana tidak tahan bau busuk najis.


Patutlah gerai di sana kosong tanpa pelanggan kerana bau busuk terlalu kuat manakala  pekerja gerai juga menutup hidung masing-masing.

Turut beredar adalah sekumpulan peserta berbasikal dalam sekitar 10 orang yang pada asalnya telah meletak basikal di sebelah letak kereta gerai Zainab Sam. 

Mereka adalah kumpulan berbasikal dari Negeri Kelantan yang akan turut berkayuh santai awal pagi esok bersama kayuhan santai LTDL.

Bau busuk malah melihat sendiri limpahan kumbahan tersebut memang meloyakan mereka.



Dato YDP,
Saya merayu pihak MDCH untuk mengambil langkah segera menyelesaikan masalah ini. Antara justifikasi yang mungkin membuktikan ianya sangat memerlukan tindakan segera saya kongsikan dari pendapat saya yang kecil ini:
1. Lokasi limpahan adalah kawasan makan utama di Tanah Rata. Pakej bau busuk najis bukanlah menu pembuka selera.
2. Lokasi limpahan adalah laluan jalan kaki utama di bandar Tanah Rata dan limpahan najis dan bau busuk bukan lanskap pemandangan impian pelancong ke Tanah Rata.
3. Bau busuk najis menyebabkan peniaga kerugian kerana ramai pelanggan tidak berselera dan selesa untuk berada di sana. Saya serta keluarga sendiri adalah antaranya.
4. Esok kan acara antarbangsa Le Tour De Langkawi 2017 yang hanya berjarakan 150 meter dati lokasi penamat dan laluan letak kereta dikosongkan sehingga ke lokasi limpahan. Adakah ini imej terbaik yang kita perlu hidangkan kepada semua tetamu kita?
5. Tahun Melawat Pahang sedang berlangsung dan jangan ada yang katakan ini adalah sebahagian acara sambutan tahun tersebut.

Saya harap dengan aduan ini ada tindakan sewajarnya diambil oleh pihak MDCH. 

Kalau dibenarkan untuk saya mencadangkan tindakan yang wajar diambil , izinkan saya berkongsikan cadangan dibawah:
1. Mohon Dato YDP singgah sebentar pagi esok ke lokasi sebelum ke pentas utama penamat LTDL 2017. 
2. Mohon usaha berkaitan menutup limpahan tersebut dilakukan segera sebelum upacara antarabangsa berbasikal ini berlangsung.
3. Satu langkah panjang mengenai sop yang berkaitan kawasan tumpuan disegerakan tanpa perlu mengambil tempih yang lama kerana pegerai mengatakan sudah membuat aduan di MDCH dan percaya sudah ada gerakan kerja berkaitan tetapi tempohnya tetlalu lama untuk diselesaikan.

Saya menutup aduan saya ini dengan jutaan harapan ada tindakan segera dilakukan. 

Mohon ada sedikit rasa malu di pihak MDCH kerana imej dan suasana begini dipersembahkan kepada masyarakat tempatan apatah lagi pelancong luar baik yang tempatan ataupun luar negeri.

Saya sebentar tadi amat malu kepada kumpulan berbasikal dari kelantan yang singgah untuk makan malam tetapi terpaksa beralih ke kawasan lain.

Saya malu .... 

Mohon Dato YDP melakukan sesuatu kerana aduan ini lebih kepada tuntutan kesejahteraan penduduk dan persekitaran tempatan yang selesa bukan berniat selain dari dinyatakan.

Nota: aduan ini kongsikan dalam blog saya. 

Sent from my S7edge smartphone

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock