TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, May 20, 2015

Pemandangan Kebun-kebun sayur @ Daerah Kecil Lojing

Untuk catatat kali ni saya nak berkongsikan gambar sekitar Daerah Kecil Lojing Kelantan yang saya rakamkan dari tepi jalan utamanya. 


Sedikit berlaku perubahan iaitu kalau anda ke sini 5 tahun dahulu kelihatan banyak lereng bukit yan teruk diterokai dan kini sedikit kurang nampak kesan kemusnahan setelah 3 tahun berlalu namun masih dalam keadaan yang menyedihkan.


Daerah Kecil Lojing ini bersempadanan dengan Daerah Cameron Highlands di bahagian Utaranya. 

Mulai menjadi daerah kecil yang dipisahkan dari Daerah Gua Musang pada tahun 2010 dengan jumlah keluasan 1,817 kilometer persegi atau pun kalau nak dibandingkan dengan Cameron Highlands adalah 25 kali ganda besarnya. 


Sama seperti Cameron Highlands, DKL ini merupakan daerah ke sebelas bagi Negeri Kelantan dan meliputi mukim Hau, Betis dan Sigar.

Jumlah penduduk adalah seramai 5,613 orang ketika dilancarkan dengan majoritinya adalah Orang Asli iaitu seramai 4,133 orang dan selebihnya melibatkan kaum-kaum lain.

Kerosakan alam sekitar di DKL ini disebabkan pembukaan hutan untuk pembalakan dan pertanian yang tidak terancang dan dikawal sepenuhnya.


DLK tidak di kategorikan sebagai Kawasan Tanah Tinggi kerana berada di paras kurang 1000 meter dari paras laut dan ini menjadikan pembangunannya tidak dibawah Kawalan Garis Panduan Pembangunan Tanah Tinggi.

Saya kongsikan koleksi gambar kawasan kebun sayur dan bunga yang diusahakan di sini yang kebanyakkan adalah pekebun sayur dari Cameron Highlands sendiri. 























 

Untuk catatan kedua saya khususkan mengenai keadaan jalan di sekitar Lojing ini yang mungkin boleh anda jadikan panduan jika memandu di sini. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock