TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, December 18, 2014

Empangan Jelai ... sehingga 18 December 2014

Minggu lalu saya pergi ke Raub untuk meraikan kenduri kahwin rakan isteri saya dan kami melalui Jalan Lembah Bertam ke Sungai Koyan. 

Dan kami singgah sebentar di pinggir jalan untuk melihat sendiri pembinaan Empangan Jelai yang memasuki tahun kedua kalau tidak silap saya di pinggir laluan ini. 


Saya pernah berkongsikan catatan awal mengenai empangan ini dahulu. 

Pemerhatian saya, sudah banyak kemajuan projek pembinaan ini termasuklah pembinaan terowong yang dalam perkiraan saya sekitar 5 saluran termasuk saluran intake power. 

Tujuan pembinaan Empangan Jelai ini akan mempunyai keupayaan penjanaan tenaga sehingga 372 kilowatt.

Jom Kita lihat fakta mengenai empangan ini seperti yang pernah dikongsikan oleh Pengerusi TNB sendiri suatu ketika dahulu. 


Kos pembinaan adalah sekitar RM 2.15 billion.

Keupayaan kapasiti empangan ini mampu menjana 372 megawatt tenaga bagi memenuhi keperluan elektrik pada waktu puncak. (Kalau tak silap saya di kain rentang yang dipasang dibeberapa lokasi pembinaan menyatakan 382 megawatt ; atau saya tersilap ingat).

Dijangka akan mulai beroperasi pada Disember 2015 iaitu kalau ikut kiraan adalah 12 bulan dari tarikh catatan ini dibuat.

Pembinaan meliputi beberapa kompenan utama yang telah melibatkan dua fasa yang bermula Oktober tahun lalu.:

Pembinaan dua terowong pengalihan air sepanjang 8.4 km dan 7.5 km yang berfungsi menyalurkan air mentah secara aliran graviti dari Sungai Telom dan Sungai Lemoi ke kawasan takungan. 



Satu unit empangan yang dikenali sebagai Empangan Susu berkeluasan 124 hektar di mana kerja penakungan air dijangka bermula pada Oktober 2015 beserta sebuah Stesen Janakuasa bawah tanah.


Terowong Tenaga


Lapangan Suis beserta bangunan kawalan.


Laluan masuk dari Kampung Susu ke kawasan Empangan dan kompleks tenaga. 



Perasmian Majlis Pecah Tanah pembinaan projek empangan ini disempurnakan oleh KDYMM Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah. 

Tiga perkampungan Masyarakat Orang Asli iaitu Kampung Susu, Kampung Sg Tiat dan Kampung Pinang akan terlibat dan akan dipindahkan ke penempatan semula yang dibina khusus untuk penduduk yang terlibat dengan kemudahan awam yang lengkap.


Manakala 14 buah kampung Orang Asli terlibat dengan pengambilan tanah adat dan kawasan pertanian dengan pemberian pampasan sehingga RM 100 ribu mengikut kadar Taksiran dan Penilaian yang dibuat oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan harta di Bawah Kementerian Kewangan. 


Di hilirnya, terdapat tiga penempatan semula Orang Asli yang mana kampung asal mereka terlibat dalam kawasan empangan mulai dibina.

Selebihnya anda lihat sendiri beberapa keping gambar yang saya kongsikan dibawah.


   


Jika nak tahu lebih lanjut mengenai Empangan Jelai ini, tanyalah pihak yang berkenaan dan jangan pula emailkan kepada saya nombor perhubungan mereka kelak. 

(Khasnya kepada adik-adik dari IPT).

Lokasi empangan ini hanya terletak bersebelahan laluan Pos Betau - Lembah Bertam mulai dari 2 km dari sempadan JKR Daerah Cameron Highlands dan Kuala Lipis.   

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock