TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, June 26, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands: Sepetang di Puncak Brinchang

Selalunya anda akan melihat beberapa catatan mengenai melihat matahari terbit di Cameron Highlands seperti yang telah saya kongsikan dalam catatan terdahulu.

Cuma kali ini, saya inginkan berkongsikan mengenai menanti detik matahari terbenam di Cameron Highlands.

Sebenarnya lebih sukar untuk ke sini di waktu petang berbanding bangun awal pagi menanti matahari kerana kesibukan kerja.

Kalau di hari cuti pula untuk melepasi pasar malam Brinchang sekitar pukul 5 ke atas memang merenyahkan.

Jadi selalunya niat ini terpendam begitu sahaja.

Cuma kadangkala melihat gambar matahari terbenam yang ditangkap oleh agensi perlancongan memang amat mengamit rasa untuk ke sini. Terang dan menakjubkan.

Tahun lepas, saya berkesempatan ke sini tanpa dirancang.

Saya mendaki puncak ini dengan kereta saya dengan harapan matahari terbenam dapat dirakam.

Malangnya hujan di tengah jalan sudah membayangkan tiada detik yang terbaik.

Namun alang-alang dah separuh jalan, saya teruskan juga bak kata orang alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Berseorangan ke atas puncak setinggi 6666 kaki ini tidaklah mengerunkan cuma di waktu hari bekerja sebegini memungkinkan tiada orang lain di atas sana dan benarlah tekaan saya kerana saya sorang sahaja di atas puncak ini.

Namun ketakutan sedikit berkurangan kerana saya pasti terdapat kakitangan TELEKOM yang bertugas di Stesen Mikro mereka ini. Jadi kalau apa-apa hal, saya gegarkan sahaja pintu pagar mereka.

Saya tiba sekitar pukul 6.25 petang dalam hujan renyai. Melihatkan tiada petir dan kilat, saya mendaki pula menara pandang setinggi 20 meter untuk memasangkan tripod dan kamera dan menanti detik matahari terbenam.

Benar, sehingga pukul 7.15 petang masih belum kelihatan kerana kabus tebal selepas hujan.

Yang dicari tak dapat maka saya melihat pula suasana selepas hujan sekitar kawasan kawasan puncak. Gambar sayup Hotel Equatorial dan kebun sayur menjadi pilihan saya.

Bak kata orang tiada rotan akar berguna juga.. daripada pulang kosong.

Hanya sekitar 7.30 malam sinaran lemah matahari terbenam mula menampakan riak di permukaan awan.

Alhamudillah masih berpeluang mengambil beberapa detik ketika ini sebelum beransur turun untuk mengejar waktu maghrib pula.

Beberapa hari yang lepas remang rona kemerahan matahari terbenam terlihat jelas di Tanah Rata sekitar pukul 6.45 petang yang membayangkan suasana di puncak Brinchang pasti lebih menakjubkan cuma kesempatan pula tiada...

Insyallah di lain kali... Koleksi gambar yang selebihnya di sini. KLIK