TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, August 3, 2011

RM42.6 juta 'duit raya' Felda

Memandangkan aku adalah Generasi Felda atau anak Felda, maka tak salah rasanya untuk akukongsikan apa jua mengenai Felda samada baik atau pun buruk. Yang baik mungkin boleh kita kongsikan bersama dan yang burukkita jadikan iktibar dan semoga ianya dapat dipulihkan dan diperbaiki. 

Cuma untuk meruntuhkan sepenuhnya institusi ini tidak akan mendapat SOKONGAN dari aku dan janji aku, aku akan di antara ramai yang akan bangun menentang... aku tahu... tidak berseorangan... 

Kali ini, imbuhan hari raya walaupun sekadar RM 400 bagi setiap peneroka, pastinya ianya adalah sumber yang halal dan tidak dari lumba kuda atau hasil perjudian... 

Alhamdulillah ... bukan untuk aku, tetapi untuk PENEROKA di luar sana... termasuklah ayah dan mak aku...

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pemberian 'duit raya' kepada kesemua 112,635 warga peneroka Felda membabitkan peruntukan berjumlah RM42.6 juta.

Menurut Perdana Menteri, daripada jumlah itu, seramai 100,357 peneroka atau 89.1 peratus yang bersama Felda akan menerima RM400 seorang iaitu melibatkan peruntukan berjumlah RM40.14 juta.

Tambah beliau, bakinya iaitu seramai 12,278 atau 10.9 peratus peneroka yang tidak bersama Felda pula akan menerima RM200 seorang melibatkan peruntukan berjumlah RM2.46 juta.
"Bayaran akan dibuat kepada semua peneroka dalam minggu kedua bulan Ramadan dan dibayar di peringkat rancangan Felda seluruh negara.

"Pemberian ini adalah untuk menghargai sumbangan peneroka kepada pembangunan Felda di samping membantu perbelanjaan persiapan menjelang Hari Lebaran," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Najib menambah, pemberian duit raya kepada warga Felda tahun ini meningkat RM5.41 juta atau 14.54 peratus berbanding RM37.20 juta tahun lalu.

Pada tahun lalu kata beliau, peneroka yang bersama Felda atau yang menjual hasil kepada Felda menerima RM350 seorang manakala yang tidak bersama Felda pula RM150 seorang.

"Saya berharap pemberian wang ini akan dapat meringankan beban kewangan para peneroka dalam membuat persiapan menyambut ketibaan Syawal.

"Di kesempatan ini juga, saya ingin menyeru kepada peneroka yang tidak bersama Felda agar dapat kembali bersama Felda bagi memaju dan memakmurkan lagi tanah rancangan," katanya. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock