TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, June 14, 2011

Melayu oh Melayu ..siri 3

Transformasi pemikiran Melayu

Sabtu 12 Mac 2011, saya dijemput untuk menjadi panel bercakap mengenai Agenda Transformasi Ekonomi Melayu Islam anjuran Majlis Perundingan Melayu. Dalam kalangan peserta, mungkin hanya saya seorang sahaja yang bukan Melayu, tetapi mungkin Melayu mengikut perlembagaan. Saya amat tertarik dengan pembentangan Tan Sri Mohd Ali Hashim, bekas Ketua Eksekutif Johor Corp. mengenai wakaf korporat.

Umum mengetahui bahawa Ali Hashim adalah tokoh yang banyak berjasa, terutama kepada negeri Johor khususnya, Malaysia amnya, tidak ketinggalan peringkat antarabangsa. Visi dan misinya cukup jelas. Sumbangan beliau dalam membangunkan ekonomi Melayu Islam, perlu dijadikan teladan. Dirinya sendiri tidak sekaya orang lain yang mendapat peluang menerajui syarikat kerajaan seperti ini. Beliau layak digelar tokoh pejuang pembangunan ekonomi Islam melalui jihadnya menyedarkan umat Islam akan kepentingan ekonomi dan bisnes.

Saya yakin jika orang lain yang menerajui perbadanan ekonomi negeri yang begitu besar dan kaya, belum tentu dapat melepasi godaan dan ujian wang dan harta. Namun, tidak kepada Ali Hashim. Slogan jihad bisnesnya tidak pernah layu, walaupun jawatannya telah dilayukan. Adalah amat diharapkan anak didiknya di Johor Corp akan mewarisi perjuangan beliau dengan agenda jihad bisnes meningkatkan ekonomi umat Islam.

Bila disebut jihad, maka ia tidak dipisahkan dengan tuntutan Islam. Justeru, umat Islam mestilah serius dan bersungguh-sungguh dalam kerja laksana berada di medan perang. Begitu juga dengan agenda transformasi ekonomi Melayu Islam sedang rancak diperkatakan. Orang Melayu Islam mesti menjadikan agenda transformasi ekonomi ini sebagai satu jihad, jika mahu membela nasib anak bangsa di bumi sendiri.

Kenapa jihad itu penting? Kerana jihad itu adalah makam yang begitu tinggi apabila menilai pengorbanan insan yang bernama Muslim kepada Penciptanya. Jihad berkait rapat dengan keseriusan hidup Muslim yang ingin berkorban untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT atau mardhotillah dalam mengimarahkan bumi ini.

Di sinilah kita dapat lihat keunikan Ali Hashim. Beliau begitu berani melakukan transformasi dengan mengambil pendekatan Islam dalam membangunkan tradisi korporat, pelaburan, pembangunan dana dan wakaf. Jika orang lain, mereka mungkin rasa takut sedikit. Almaklumlah pendekatan Islam selalu dipersepsikan sebagai kuno, konservatif dan selangkah ke belakang.

Pendekatan Islam ini dikaitkan dengan imej segelintir orang agama yang bergelar ustaz dan ustazah yang tidak dapat menunjukkan contoh yang baik. Lebih menyedihkan ada yang berusaha mendapat publisiti murahan. Ilmu yang tidak sedalam mana, digunakan untuk untuk memukau orang ramai melalui kepetahan bercakap dan menggunakan lawak-lawak bodoh dan cerita rekaan yang tidak masuk akal. Tujuannya tidak lain agar orang ramai terpengaruh dengan cerita-cerita yang dibawa. Golongan ini tidak sedar akan implikasi akibat tindakan tersebut.

Ibarat nila setitik rosak susu sebelanga, tindakan sebegini akan menimbulkan persepsi negatif terhadap Islam. Sukar untuk kita menarik kepercayaan orang ramai tentang dinamika Islam. Sebut sahaja Islam, dalam pemikiran mereka, Islam ini jumud, tidak progresif, suka cerita-cerita tidak masuk akal dan sebagainya. Lebih meloyakan lagi apabila ada seorang ustazah baru-baru ini mengaitkan valentine day atau hari kekasih dengan amalan agama Kristian. Berdua-duan atau coupling lelaki perempuan tanpa nikah dikatakan sumber ajaran tersebut.

Kenyataan ini sudah tentu menyimpang dari landasan ilmu kehidupan manusia beragama, tidak kira apa jua agama anutannya. Kenyataan sebeginilah saya fikir menjadikan orang bukan Islam, termasuk orang Islam keliru dengan pendekatan Islam. Maka tidak hairan jika ada yang tidak yakin bahawa pendekatan Islam itulah yang terbaik. Termasuk dalam memperkatakan pengurusan dan pentadbiran ekonomi Islam seperti isu wakaf.

Kadangkala saya merasa pelik, kenapa kita memandang rendah pada pendekatan Islam atau cara Islam menangani sesuatu permasahanan. Kita terhegeh-hegeh melihat pendekatan barat. Pada mereka, pendekatan baratlah atau mungkin juga timur yang terbaik. Wal hal, pendekatan Islam yang menjadi darah dagingnya tidak pernah dikaji. Sedangkan, pendekatan Islam pernah menjadi altenatif dan berjaya. Zaman kemuncak keagungan Islam telah membuktikannya.

Golongan yang taksub dengan pendekatan barat ini tidak pernah terfikir bahawa Islam pernah menyumbang kepada perkembangan tamadun dunia. Mereka tidak sedar, apa yang disumbang oleh barat hari ini, adalah hasil daripada sumbangan Islam terdahulu. Cuma pendekatan tersebut telah dimatikan oleh orientalis barat.

Dalam Islam, perniagaan bukan hanya dibangunkan untuk merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi tetapi juga melakukan kebajikan kepada rakyat dan membina kesejahteraan negara. Islam amat mementingkan muafakat, rasa kepunyaan dan rasa kekitaan sehingga transformasi ekonominya bukan hanya memberikan manfaat kepada orang Islam tetapi juga kepada bukan Islam.

Namun, sifat ini mula hilang daripada diri kita, seolah-olah nilai-nilai Islam sudah tercabut. Sedangkan di barat, jutawan muda seperti Mark Zuckerberg (pengasas facebook), Bill Gates, Warren Buffet dan sebagainya, menjihadkan sebahagian daripada harta mereka untuk kepentingan awan dan orang ramai. Kita tidak bersikap sedemikian, pantang kaya sedikit, mulalah kawin dua, tiga dan empat. Jika sudah melebihi empat, sanggup ceraikan yang lama.

Lebih menyedihkan lagi, kedengaran ada yang sanggup menggunakan helikopter untuk bertemu kekasihnya. Hidup nafsu-nafsi. Wang ditaburkan dan dibazirkan. Berlagak tidak tentu pasal. Sama ada perbuatan tersebut salah atau tidak, nilaikanlah sendiri.

Inilah bentuk pemikiran Melayu Islam yang mesti diubah apabila bercakap soal transformasi ekonomi Melayu Islam. Jika tidak, cakaplah sampai bebuih-buihpun, hasilnya tetap sama. Balik semula kepada perangai lama. Transformasi ekonomi tidak seiring dengan transformasi cara berfikir dan cara bertindak.

Pendekatan jihad bisnes dan wakaf pada saya adalah transformasi yang mesti dilakukan segera. Meletakkan kepentingan Melayu Islam secara keseluruhan berbanding kepentingan diri atau kepentingan lain. Ura-ura Johor Corp untuk menjual Kulim Berhad, melihat kepentingan KFC (Kentucky Fried Chicken) hendaklah dihentikan. Tindakan ini bukanlah cara untuk melangsaikan hutang Johor Corp kerana ia melibat kepentingan ekonomi umat Islam secara keseluruhannya.

Jika berlaku juga penjualan syarikat ini, kita meminta dan merayu agar syarikat kerajaan (GLC) seperti Petronas, Tabung Haji, PNB dan sebagainya dalam membeli kepentingan syarikat tersebut.

Yusuf al-Qaradawi menggariskan beberapa perkara untuk mentransformasikan pemikiran umat Islam. Antaranya, mendahulukan perkara yang pasti berbanding yang masih ragu-ragu. Kedua, mendahulukan perkara yang besar berbanding yang kecil. Ketiga, mendahulukan kepentingan umat (Islam) berbanding diri. Keempat, mendahulukan kepentingan berpanjangan berbanding kepentingan sementara. Kelima, mendahulukan kepentingan utama berbanding kepentingan yang rasmi (protokol), dan akhirnya, mendahulukan kepentingan masa depan berbanding masa kini.

Kesemua transformasi yang digariskan oleh Yusuf al-Qaradawi ini mesti diberikan perhatian oleh umat Islam hari ini jika mereka benar-benar mahu melakukan agenda perubahan. Transformasi tidak akan berlaku jika tidak disertai dengan cara berfikir dan tindakan. Apa gunanya bangunan bertingkat-tingkat jika maksiat tumbuh macam kulat. Apa gunakan pendapatan rakyat meningkat, jika umat Islam terlalu mengejar dunia sehingga melupakan akhirat. Apapun transformasi yang dilakukan, pendekatan berimbang atau wasatiyyah mesti diambil kira.

Yang pasti, umat Islam mesti boleh bersaing dan tidak boleh ketinggalan. Apapun yang berlaku, kepentingan masa depan mesti diambil kira. Jika tidak, Melayu Islam pasti menyesal suatu hari nanti.

Ingatlah, Allah melimpah ruahkan kekayaan di bumi Melayu. Sumber yang sedia ada sudah cukup untuk membangunkan orang Melayu untuk menjadi bangsa hebat. Jangan biarkan Melayu terus melayu. Anak-anak muda mesti dibangunkan mindanya.

Jika Melayu Islam diberi pilihan, manakah lebih afdal dan lebih banyak pahalanya, kaya tetapi bersyukur atau menjadi orang miskin tetapi bersabar? Dalam kata lain, menjadi orang kaya tetapi tidak bersyukur atau menjadi orang miskin tetapi bersabar? Pada para ulamak, kaya tetapi bersyukur itu adalah lebih utama. Namun, untuk menjadi kaya tetapi mahu bersyukur bukanlah sesuatu yang mudah, seperti mana firman Allah SWT, …dan sedikit sekali dari hamba-hamba Ku yang berterima kasih (surah Saba’: 13)

Semua ini menjadikan saya teringat kepada kejayaan May Kay Ash, jutawan kosmetik di Amerika. Apabila ditanya resepi kejayaan, jawapannya adalah ikut susunan prioriti iaitu letakkan Tuhan di tempat pertama, keluarga di tempat kedua dan ketiga adalah syarikat Kosmetik Mary Kay. Transformasi sebegini katanya membawa berkat kepada syarikatnya. Justeru, sudah tentu dalam transformasi ekonomi Melayu, agenda Islam tidak boleh dilupakan. Agenda Islam itu tidak dapat lari daripada jihad bisnes dan wakaf korporat.

Kadangkala saya amat jelik dengan segelintir Melayu Islam yang mula naik tocang dan lupa diri apabila terasa diri pandai sedikit atau kaya sedikit atau mempunyai kuasa sedikit. Segelintir golongan ini mahu menunjuk pandai sehingga tergadai jati diri. Terlalu bertolak ansur, sehingga akhirnya ditolak secara beransur-ansur. Akibatnya, jati diri, maruah dan hak umat Islam menjadi semakin hancur.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock