TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, April 20, 2011

Rumah Plastik

(Maklumat catatan ini adalah dari pengamatan dan pengalaman tugasan saya dan sedikit rujukan kertas kerja dan carian di internet. Manakala gambar-gambar adalah koleksi lensa peribadi saya dengan tanda watermark mrkumai.blogspot.com dan juga carian di internet)


Topik kali ini berkenaan pembinaan rumah plastik untuk tanaman. Bagi yang biasa datang ke Cameron Highlands pastinya pernah melihat pelbagai bentuk dan jenis rumah plastik samada untuk tanaman bunga, sayur-sayuran dan juga strawberry.

Rumah Plastik di Sektor Pertanian di Dunia:
Rumah pelindung hujan untuk tanaman biasanya terbahagi kepada dua jenis iaitu rumah kaca , rumah plastik dan rumah polycarbanate. Ianya sangat berfungsi sebagai plot tanaman yang melindungi sepenuhnya atau separuh kesan tanaman dan persekitaran samada suhu, hujan, salji, musim dan serangan seranga perosak.

Dianggarkan jumlah keluasan rumah plastik atau kaca di dunia pada tahun 2000 adalah 70,000 ha dan anggaran perkembangan atau pertumbuhan rumah plastik setiap tahun sekitar 7000 hingga 1200 ha setahun termasuk menaiktaraf.

Namun taburan perkembangan rumah plastik lebih tertumpu di negara-negara maju dan kini mula berkembang di negara-negara Asia malah terdapat juga di negara-negara Arab.

Perbezaan Rumah Plastik dan Rumah Kaca:
Sebagai pilihan popular di dunia, rumah plastik dan kaca menjadi pilihan kerana kelebihan tersendiri:
Contoh rumah kaca di Warragul, Australia
Rumah Kaca selalunya menjadi pilihan di kawasan pertanian yang mempunyai kelembapan yang rendah dan mempunyai kepelbagaian musim cuaca seperti di Eropah.
Kelebihan: Jimat Tenaga, Ketelusan cahaya yang tinggi sekitar 94%, Kurang kos penyelengaraan dan Struktur rumah yang kuat
Kelemahan: Kos struktur dan pembinaan yang mahal, Pembinaan yang agak sukar, Kadar pengudaraan natural yang terbatas.
Contoh Rumah Plastik di Tanah Rata
Rumah plastik selalunya menjadi pilihan di negara yang tidak ketara perbezaan suhu atau musim dan selalunya bagi negara yang membangun.
Kelebihan: Pilihan jenis struktur yang banyak,Pilihan jenis plastik bumbung yang banyak,Kos pembinaan yang murah, Senang di bina.
Kekurangan:Kurang ketelusan cahaya (87%), Kehilangan haba yang tinggi.

Jenis dan bentuk Struktur:
Terdapat beberapa pilihan iaitu samada besi atau kayu.
Jika besi biasanya dipilih dengan rawatan atau jenis 'deep galvanised' bagi mengelakan karat dan ketahanan yang tinggi . Manakala jenis kayu biasanya digunakan adalah merbau dan jati dibahagian tiang untuk mengelakan anai-anai.
Jenis-jenis model Rumah Plastik 
Terdapat beberapa model rumah plastik dan di antaranya adalah jenis mata gergaji atau sawtooth yang mempunyai aliran bumbung yang tajam di sebelah atas, rama-rama atau butterfly yang mempunyai dua bukaan sebelah di atas bumbung, separa bulatan yang tidak mempunyai bukaan di atas bumbung, rata iaitu yang mempunyai permukaan bumbung sedikit condong dan pelbagai lagi.

Pemilihan jenis dan bentuk struktur adalah bergantung kepada jenis tanaman yang ingin ditanam, kadar suhu, kelembapan dan kekuatan arah angin. Selain itu juga perlu mengambil kira keupayaan kos dan lokasi yang dipilih.

Kebanyakan struktur di negara-negara Eropah adalah jenis struktur rama-rama yang mempunyai mekanisma bumbung angin yang  boleh ditutup dan dibuka secara automatik samada melalui sensor atau program. Ini kerana keperluan tanaman ketika musim-musim tertentu. Manakala bagi negara tropika seperti Asia pilihan bumbung berbentuk gergaji lebih diminati kerana berupaya mengalirkan haba keluar dan mengawal kelembapan di dalam rumah plastik.

Struktur rumah plastik mestilah berupaya mengatasi dan menahan rintangan angin dan selalunya kadar ketahanan struktur yang di minati adalah bagi keupayaan ketahanan kelajuan angin 85km hingga 125 km sejam. Begitu juga dengan daya ketahanan struktur menampung berat tanaman khasnya yang mempunyai dan memerlukan sistem sokongan 'trelising'. Kekuatan daya sehingga 25 kilogram setiap meter persegi memberikan pilihan untuk jenis tanaman yang boleh ditanam.

Manakala bagi lapisan dinding biasnya digunakan netting atau jaring halus di antara 25 mesh hinggalah ke 50 mesh setiap inci permukaan. Tujuan jaring ini adalah untuk menghalang serangga perosak memasuki ke dalam plot tanaman. Namun pemilihan mesh yang sangat kecil iaitu melebihi 32 mesh biasanya akan menyekat aliran angin dari luar rumah ke dalam plot tanaman. Ini akan meningkatkan kandungan kelembapan udara atau humiditi dan tidak membantu pendebungaan.

Pemilihan jenis bumbung pula adalah bergantung dengan persekitaran. Terdapat pelbagai versi bumbung plastik yang dicipta khusus untuk keperluan tanaman. Ianya ditentukan dengan ketelusan cahaya masuk melalui istilah UV. Selain itu terdapat jenis-jenis plastik bumbung yang telah direka khusus untuk anti titisan, sebaran cahaya UV, Anti serangga, pengkaburan, anti kabus dan anti habuk.

Mungkin ada di antara anda yang pernah mendengar Control Enviroment Farming atau CEF atau Tanaman di dalam persekitaran yang dikawal. Biasanya ianya dirancang dan digunakan di negara-negara yang beriklim 4 musim di mana suasana di dalam rumah plastik boleh diselaraskan dengan keperluan tanaman biarpun musim bertukar-tukar. Contohnya pemanasan rumah palstik melalui stim yang dialirkan di dalam paip-paip sekiranya suhu terlampau sejuk, pembukaan bumbung atau pelindung di atas bumbung jika kadar radiasi atau cahaya matahari lemah atau terlalu panas, suntikan CO2 atau Karbon diaoksida bagi membantu pertumbuhan pokok, kipas besar untuk mengalirkan haba panas dan mengawal kadar kelembapan. Biasanya semuanya telah diprogramkan untuk berubah dan diaktifkan secara automatik.
Namun di Malaysia, kita tidaklah memerlukan sistem ini kerana cuaca yang konsisten sepanjang tahun.
Pandangan udara rumah plastik di Cameron Highland 2009
Rumah Plastik di Cameron Highland
Rumah Plastik Terawal di Cameron Highlands
Struktur utama rumah plastik kalau mengikut lisan petani di sini bermula pada awal tahun 90an dengan kayu sebagai struktur utama dan biasanya bumbung adalah rata dan sedikit condong untuk aliran air hujan. Namun kini semakin berkembang dan kita dapat melihat bagaimana struktur besi menjadi pilihan utama malah pelbagai jenis bumbung dapat dilihat.

Pada awalnya, rumah plastik yang dibina di Cameron Highland adalah dari struktur kayu dan sedikit pengubahsuaian dengan bumbung plastik untuk pengudaraan. Pembinaan rumah plastik ini diteraju samada oleh syarikat dari luar yang membawa masuk teknologi ini. Namun melihat kepada perkembangan semasa, kebanyakkan petani kini mampu membina rumah plastik sendiri tanpa bantuan luar. Malah mereka juga mampu untuk membuat rekaan bentuk dan binaan rumah plastik sendiri. Dianggarkan melebih 1500 ha tanaman menggunakan rumah plastik sama ada bunga ataupun sayur-sayuran.
Penambahbaikan rumah plastik oleh Petani


   


(Catatan ini mula dimuatnaik pada 27 May 2011 dan akan dikemaskini dari masa ke semasa....)

1 comment:

sheikh aiman said...

Assalamualikum,
Saya Sheikh Aiman pelajar dari Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah .Saya sekarang ini tengah menjalankan satu kajian tentang penggunaa bumbung plastik uv
saya ingin menayakan beberapakah harga bumbung plastik uv jika beli setengah meter .
dah saya ingin tanya apakah kelebihan dan kekurang menggunakan bumbung plastik
akhir sekali apakah ciri ciri dan jenis bumbung plastik

Harap pihak tuan/ puan boleh email(aiman_sheikh95@yahoo.com) /whatapps (01137452895) saya secepat munkin.

sekian

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock